Principalii indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 31 decembrie 2017, la nivel consolidat, arată un profit net de 1,41 miliarde de lei, în creştere cu +85,3% faţă de anul anterior, a anunțat joi conducerea instituției financiare.

„Anul 2017 s-a caracterizat prin redresarea creditării pe fondul avansului creditelor acordate persoanelor fizice cu +6,6% și a celor pentru companii cu +0,9% la sfârşitul lui decembrie 2017, şi revenirea pe o traiectorie ascendentă a ratelor de dobândă la lei în septembrie, în contextul inflaţiei în creştere. Banca Naţională a României a făcut primii paşi spre normalizarea politicii monetare îngustând coridorul simetric de 2 ori în 2017 şi mărind rata de politică monetară cu +0,25 pp, la 2%, în ianuarie 2018 și, din nou, la 2,25% în februarie 2018. În acest context, performanţa comercială a BRD a continuat să se îmbunătăţească”, menționează instituția.

„În 2017, BRD a produs performanţe financiare şi comerciale foarte solide şi a obtinut rezultate promițătoare în demersul de optimizare a experienţei oferite clienţilor, atât prin modernizarea canalelor digitale, cât şi printr-o mai bună calitate a serviciilor. Pe termen mediu, ne vom îndrepta toată atenția spre creșterea calității experienţei și satisfacției clienţilor, accelerând investiţiile în digitalizare şi continuând să rafinăm modelul de business. În același timp, ne vom păstra angajamentul faţă de societatea românească, implicându-ne în iniţiative sociale semnificative, printr-o serie de proiecte diverse, de la artă şi cultură până la inovare și tehnologie”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.

Numărul de clienţi activi ai BRD a crescut cu 41.000 faţă de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 38.000 şi micile companii cu 3.000. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,16 de la 4,07 la finalul lui 2016.

Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la aproape 1,4 milioane, în creștere cu 21% faţă de anul anterior. În special, numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +45%. BRD s-a concentrat îndeosebi pe dezvoltarea aplicaţiei MyBRD Mobile, care oferă în prezent opţiunea de recunoaştere facială la autentificare şi la semnarea tranzacţiilor, un tutorial de prezentare a principalelor funcţionalităţi, disponibil înainte de logare şi aduce noi îmbunătăţiri pentru creşterea flexibilităţii în navigare, precum şi ale interfeței grafice.

Creditele nete oferite de BRD au crescut la 30,3 miliarde de lei, cu 5,3% mai mult în comparație cu sfârşitul anului 2016, susţinute de creşterea robustă atât pe segmentul persoanelor fizice, cât şi pe portofoliul de clienți mari. „Producţia de credite pentru persoane fizice a continuat să fie dinamică, ajungând la 6,4 miliarde de lei (+13,8% faţă de anul trecut), fiind reconfirmată poziţia de lider a BRD pe piaţa creditelor pentru persoane fizice, cu o cotă de piaţă de 16,9% la sfârşitul lui 2017”, au menționat reprezentanții instituției.

În acelați timp, creditele non-retail oferite de BRD au crescut uşor, cu +0,4%, portofoliul de mari clienţi înregistrând o evoluţie pozitivă de +3,1% faţă de anul trecut.

Pe segmentul IMM, BRD a intensificat cofinanţările în cadrul programelor de finanţare europene şi naţionale, beneficiind de expertiza structurii sale dedicate. În 2017 au fost finanţate peste 180 de proiecte de investiţii ce beneficiază de fonduri UE în cadrul perioadei de finanţare 2014-2020, BRD acordând credite de aproximativ 60 de milioane de euro (din care 90% pentru agricultură, în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală). De asemenea, au fost acordate aproximativ 3.000 de credite punte cu o valoare cumulată de 44 de milioane de euro în cadrul campaniei organizate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).

Depozitele atrase de BRD au crescut la 44,2 miliarde de lei (+3,8% în dinamică anuală), impulsionate de economiile clienţilor retail (+5,8% față de anul trecut), pe când depozitele non-retail au fost cvasi-stabile (+0,5%) în contextul unei poziţii de lichiditate confortabile. Depozitele în conturi curente au continuat să crească (+22% comparativ cu finalul lui 2016) într-un mediu caracterizat de rate de dobândă încă scăzute. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii decembrie 2017 (+1,1 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lui 2016).

Potrivit unui comunicat al BRD, venitul net bancar al instituției a ajuns în 2017 la 2,78 miliarde de lei, în creştere cu 4,9% faţă de anul anterior, excluzând elementele nerecurente (câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare de 131 de milioane de lei în 2016 şi de 9 milioane de lei în 2017).

Veniturile nete din dobânzi ale BRD au înregistrat o creştere de 8,4% faţă de anul trecut, generată în principal de evoluţia solidă a volumelor, creşterea ratelor de dobândă având, de asemenea, o contribuţie pozitivă în ultimul trimestru al anului.

Veniturile nete din comisioane (-1,2% faţă de anul precedent) au fost influenţate în mod nefavorabil de presiunea asupra comisioanelor aferente operaţiunilor bancare, dar au beneficiat de venituri mai mari din activităţi de administrare a activelor şi pe pieţe de capital.

Potrivit BRD, cheltuielile operaționale au ajuns la 1,47 miliarde de lei în 2017. „Programul de transformare lansat de BRD, care va conduce la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienţilor noştri şi eficienţă operaţională crescută, a dus la înregistrarea unei cheltuieli nerecurente de 29 de milioane de lei, aferente costurilor de transformare anticipate pentru următorii trei ani. Excluzând acest element nerecurent, cheltuielile operaţionale au crescut cu 4,1% faţă de anul trecut, ca urmare a costurilor mai ridicate cu forţa de muncă şi a avansului investiţiilor pe segmentul IT, în proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul băncii”, se menționează în comunicat.

Grupul BRD a continuat să îşi îmbunătăţească performanţa operaţională, rezultatul operațional brut crescând cu +5,9% faţă de anul trecut, după ajustarea cu elementele nerecurente. Indicatorul cost/venit din activitatea de bază, la nivel de grup, a ajuns la 52,0% faţă de 52,4% în 2016.

„Calitatea portofoliului de credite s-a îmbunătăţit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,6% la finalul lui 2017 faţă de 10,5% la finalul lui 2016, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut solid la 74,2%, comparativ cu 76,6% la finalul lui 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Costul net al riscului a înregistrat o eliberare netă de provizion de 360 de milioane de lei, datorită unor recuperări pe portofoliul de clienţi non retail, recunoașterii unor despăgubiri din asigurări şi câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante”, menționează instituția.

În acest context, Grupul BRD a înregistrat o rentabilitate a capitalurilor proprii de 20,1% în comparație cu 11,8% în anul precedent.

BRD şi-a menţinut și rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil, de 19,5% la sfârșitul lui 2017, faţă 19,8% la sfârșitul lui 2016.

Având în vedere rezultatele anului, cât şi aşteptările privind evoluţia indicatorului de adecvare a capitalului, Consiliul de Administraţie a decis să propună un dividend corespunzător unei rate de alocare de 80% din profitul net pe 2017 din activitatea de bază, la nivel de bancă, şi 100% din valoarea elementelor nerecurente, nete de impozit, rezultând o rată de alocare de 83%, sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor din data de 19 aprilie 2018.

BRD – Groupe Société Générale are 2,33 milioane de clienţi activi şi operează o reţea de 760 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,3 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 28.800 de POS-uri şi mai mult de 1.500 de ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul anului 2017, de 53,5 miliarde de lei.

BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 145.000 de angajaţi în 66 de ţări şi peste 31 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie – retail banking în Franţa, retail banking internaţional, servicii financiare şi asigurări, Corporate & Investment banking, Private banking, administrare de active şi servicii pentru investitori.

Sursa: Mediafax