Asociația Gazului Natural pentru Vehicule – NGVA România a luat notă cu satisfacție de faptul că, recent, ETA S.A., societatea de transport public local a Primăriei Râmnicu Vâlcea, a primit trei autobuze cu podea joasă pe gaz natural comprimat (CNG), contractate în urma licitației realizate în luna mai 2017, devenind primul operator de transport public urban din România care are în dotare astfel de autobuze ecologice.

Autobuzele IVECO au costat 1.430.000 lei (cca. 100.000 Euro fiecare) și au fost achiziționate din fonduri proprii. Ele sunt propulsate exclusiv pe CNG și au o autonomie de 200-300 km, suficient pentru a putea realiza programul de transport zilnic înainte de a trebui realimentate.

Suplimentar față de economiile realizate în principal datorită carburantului mai ieftin, vehiculele nu doar că îndeplinesc standardul de poluare EURO 6, dar vor reduce și poluarea cu particule fine (cu peste 95%), emisiile cu efect de seră, și – lucru nu mai puțin important – vor diminua poluarea fonică, îmbunătățind semnificativ calitatea vieții locuitorilor municipiului, fie ei călători sau doar pietoni.

Cu o capacitate de 16 locuri pe scaune si 20 în picioare, autobuzele au toate caracteristicile de confort modern specifice clasei lor, printre care: podea joasă pentru acces facil, climatizare, suspensii pneumatice pe ambele axe.

În acest moment, formalităţile de omologare la RAR şi cele legate de înmatriculare s-au încheiat.

Se lucrează la montarea pe aceste autobuze a echipamentelor  necesare funcţionării sistemului de e-ticketing, urmând ca maşinile să fie introduse în programul de transport  al  ETA S.A. Primele rute pe care vor circula aceste autobuze vor fi traseul 5 şi traseul B, adică rute pe care a crescut în ultimul timp foarte mult cererea de transport.

Prin introducerea în circulaţie a acestor autobuze, amprenta de carbon se va reduce cu cca 16% faţă de autobuzele anterioare, adică cu 9,6 tone CO2 la fiecare 100.000 km.

Alte avantaje mentionate de ETA:

Diferenţa plătită în plus la preţul de achiziţie, comparativ cu un autobuz cu motor diesel este de 5.000 de euro, suma care se poate amortiza în aproximativ un an şi jumătate, la un rulaj lunar de 5.000 km, doar din preţul mai mic al combustibilului. În plus, se realizează economii şi la întreţinere, pentru că motorul pe gaz are la bază motorul pe benzină, care este mai uşor şi mai ieftin de întreţinut decât unul diesel (-10%).

Una din strategiile europene pentru sectorul  de transport este de a înlocui gradual carburanții din produse petroliere cu combustibilii alternativi. Documentele instituţiilor europene, și mai ales, Directiva DAFI, transpusă recent în legislaţia naţională, poziţionează CNG între opţiunile de carburanţi alternativi care vor înlocui, în timp, carburanții din produse petroliere şi care vor contribui alături de celelalte surse de energie alternative, la reducerea efectului de seră cauzat de emisiile de dioxid de carbon.

ETA consideră că autobuzele alimentate cu CNG duc la creşterea calităţii vieţii

Conform directorului general ETA, dl. Andi-Ștefan Davidescu, această achiziție reprezintă doar prima fază a unui program mai amplu de înnoire a flotei cu autobuze pe CNG, plan ce are în vedere investiții de cca. 10 milioane de Euro, accesând fonduri europene prin Programul Operațional Regional 2014—2020, Axa prioritară 4, Obiectivul specific 4.1 – reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Decizia de a achiziţiona autobuze alimentate cu CNG este în linie atât cu Planul de mobilitate urbană elaborat de Primăria Râmnicu Vâlcea, care a decis să investească în mijloace ecologice de transport, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului şi a reducerii emisiilor gazelor cu efect de seră, dar și cu viziunea strategică pe termen lung a managementului  ETA S.A., care a avut și are în centrul său menținerea și dezvoltarea transportului ecologic de persoane. Efectele pozitive ale acestei viziuni sunt multiple, cele mai importante fiind legate de creşterea calităţii vieţii.

Investițiile ETA de la Râmnicu Vâlcea vin pe fondul unei tradiții locale de pionierat în domeniul CNG, susținută de Grupul Antares, care a dovedit viabilitatea CNG operând cu succes în ultimii doi ani odată cu prima stație de alimentare cu CNG și primele 20 de autobuze interurbane.

De asemenea, inaugurarea acestui nou domeniu de utilizare a gazului natural comprimat pentru vehicule nu putea veni la un moment mai potrivit, având în vedere intrarea recentă în vigoare a Legii pentru promovarea transportului ecologic nr. 37 din  19 ianuarie 2018.

Până în 2020,  30% din autobuze ar trebui să fie ecologice

Textul legii prevede că, începând cu anul 2019, achizițiile de mijloace de transport călători și transport școlar făcute de autoritățile publice locale, regiile autonome și societățile aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale pe parcursul unui an, trebuie să includă în proporție de 30% autovehicule ecologice, inclusiv cele propulsate cu gaz natural.

Același procent se va aplica din 2020 și în cazul societăților cu capital privat care furnizează servicii publice de transport local și metropolitan, sau în cadrul unei asociații de dezvoltare intercomunitară, inclusiv societățile de taxi.

De remarcat rolul Asociației Gazului Natural pentru Vehicule și al Federației Operatorilor Români de Transport la introducerea și a vehiculelor pe gaz natural în lege, deoarece în propunerea legislativă inițială, vehiculele considerate ecologice erau doar cele electrice. Demersurile au început încă din 26 ianuarie 2016 sub forma unei opinii înaintate Senatului.

Sursa: Amos News