Fondata sub numele de Philips in Eindhoven, Olanda, compania Philips Lighting se afla de peste 125 de ani in fruntea industriei de iluminat, pozitia de lider de piata fiind sustinuta de un portofoliu complex de produse, sisteme si servicii, dar si de o strategie care actioneaza in toate segmentele de business – de la consumatorii casnici la iluminat pentru birouri, lanturi de magazine, iluminat stradal sau arhitectural. In 2016, Philips Lighting a devenit o companie separata de Royal Philips, fiind listata la Bursa de Valori din Amsterdam, iar in prima jumatate a acestui an a anuntat noul nume al companiei: Signify.  Desi denumirea companiei s-a schimbat,  se utilizeza in continuare brandul Philips pentru produsele de iluminat alaturi de alte branduri, precum Interact –  platforma IoT securizata si scalabila care  ofera noi servicii si  avantaje clientilor prin colectarea, analiza, procesarea si partajarea datelor colectate.

Bogdan Balaci, CEO Philips Lighting/Signify pentru sud-estul Europe

Aceasta strategie globala este implementata si la nivel local, astfel ca s-au dezvoltat proiecte interesante si solutii de iluminat pentru toate segmentele de business din Romania:  “Printre cele mai semnificative segmente care au generat cresterea companiei mentionam zona de retail, avand proiecte de iluminat implementate in aproape toate centrele comerciale de renume din tara, avem colaborari cu marii dezvoltatori atat pentru zona de retail cat si pentru zona de office, unde am realizat iluminarea unor cladiri emblematice de birouri precum cladirea Aviatorilor 8 din Bucuresti sau The Bridge – cladire unde am realizat un sistem de iluminat dinamic, unic in Romania si al doilea din Europa”, spune Bogdan Balaci, CEO Philips Lighting/Signify pentru sud-estul Europei.

De asemenea, Philips Lighting are proiecte dezvoltate si pe zona industriala, foarte multe dintre ele fiind in vestul tarii, pentru fabrici precum Daimler, Bosch, DeLonghi,  Continetal sau spatii industriale de depozitare pentru cei mai mari dezvoltatori de spatii logistice.

Pe partea de iluminat public compania are in Romania proiecte de iluminat pentru cladiri sau monumente reprezentative din patrimoniul national si proiecte de smart city dezvoltate in cateva orase din tara, inclusiv Bucuresti si Alba Iulia, “orase care beneficiaza acum de tehnologia si sistemul deschis City Touch in domeniul iluminatului”, precizeaza Bogdan Balaci.

Cu peste 29 de milioane de puncte de lumina conectate la nivel global si peste 17.750 de brevete, Philips este numarul 1 in servicii, sisteme si produse LED si in Top 10 cele mai ecologice companii din lume, fiind hotarati sa isi extinda rolul de lider si in domeniul iluminatului conectat, devenind astfel compania de iluminat pentru Internet of Things (IoT). Prin utilizarea conceptului Internet of Things, Philips contribuie la crearea de cladiri, orase si locuinte inteligente. Iluminatul conectat ofera utilizatorilor beneficii care transcend functia de baza a iluminatului, realizandu-se nu numai  economii de pana la 70% comparativ cu iluminatul conventional, dar oferind si posibilitatea controlului la distanta si managementul informatiilor in timp real despre starea si functionarea sistemului de iluminat.

“Ne place sa credem ca suntem, de asemenea, liderii transformarii digitale a industriei iluminatului”

O alta solutie inovatoare care va aduce multe beneficii este LiFi. Philips este prima companie la nivel mondial din domeniul iluminatului care a integrat produse LiFi in portofoliul actual de produse de iluminat pentru birouri: “LiFi este o tehnologie fara fir, de mare viteza, cu doua sensuri, similara WiFi, dar care utilizeaza unde de lumina in locul undelor radio pentru transmiterea datelor intr-un mod extrem de sigur. Solutiile de iluminat pentru birouri Philips Lighting care utilizeaza tehnologia LiFi ofera o conexiune de mare viteza de 30 Mb/s, fara a compromite calitatea iluminatului. In prezent, Icade – o companie franceza de investitii in domeniul imobiliar – utilizeaza aceasta tehnologie revolutionara intr-un proiect pilot la sediul sau din Paris”, explica Bogdan Balaci.

Mai mult decat iluminatul eficient si de calitate, promovarea produselor LED de inalta clasa, respectarea standardelor internationale in iluminat si combaterea poluarii luminoase, Philips militeaza pentru o lume a spatiilor interioare si exterioare unde fiecare punct de lumina este conectat la un sistem inteligent care pe langa asigurarea unui iluminat fiabil, joaca si rolul unei cai de furnizare a informatiilor si a serviciilor. Solutiile Philips de iluminat, indiferent carui sector se adreseaza, ajuta clientii sa valorifice consumul de energie, sporesc eficienta si aduc beneficii prin experientele si serviciile oferite:

„Spre exemplu, in segmentul retail, cu ajutorul unui sistem de iluminat inovator poti oferi o perspectiva orientata catre clienti, care sa ofere o experienta de cumparare imbunatatita, sa integreze toate canalele, cu servicii de localizare si servicii de analiza a datelor. Sau in contextul in care piata de birouri este intr-o continua crestere, solutiile de iluminat pentru birouri trebuie sa permita personalizarea mediului de lucru, prin adaptarea conditiilor de lumina si temperatura in functie de nevoile angajatilor”, precizeaza Bogdan Balaci.

In era datelor, corpurile de iluminat sunt esentiale pentru colectarea acestora. Noile tehnologii transfera date, ajuta la navigarea prin cladire si verifica permanent functionarea sistemului.  Iluminatul conectat poate oferi numeroase beneficii si pentru orase: eficienta energetica semnificativ imbunatatita, sporirea sigurantei pentru cetateni, dezvoltarea aplicatiilor pentru monitorizare si control.

Studiile facute de Philips la nivel global releva necesitatea unei mai bune constientizari asupra importantei iluminatului de calitate : “Iluminatul centrat pe nevoile oamenilor, precum si confortul si bunastarea ochilor vor fi factori critici in tranzitia la scara larga catre tehnologia cu LED. Lumina ar trebui sa ofere acea stare de bine, deoarece ne influenteaza intr-un mod profund modul in care traim, dar si sanatatea”, spune Bogdan Balaci.

Philips Lighting are si la nivel local campanii care se adreseaza consumatorilor casnici : “EyeComfort – Lumina potrivita ochilor” prin care se urmareste cresterea gradului de informare asupra importantei confortului vizual si a necesitatii alegerii unor becuri de calitate. Putem beneficia de efectele biologice ale luminii setand o lumina mai calda cu o temperatura de culoare mai joasa pentru a ne imbunatati creativitatea sau pentru a ne relaxa, sau ne putem ilumina spatiul locuit cu lumina alba mai rece pentru a fi mai activi, pentru a ne concentra sau pentru a ne energiza: “Tendintele privind Smart Home si Smart Living vor juca un rol important in adoptarea sistemelor inteligente IoT pentru consumatorii casnici – de exemplu, Philips Hue -, pentru ca ofera facilitati legate de controlul luminilor si a posibilitatilor nelimintate de setare si sincronizare a culorilor”, completeaza Bogdan Balaci.

In viitor, pe piata de iluminat va fi posibila trecerea la noi modele de servicii in livrare, operatiuni si intretinere cum este Lighting as a Service (LaaS), utile in special in sectorul industrial, unde eficienta energetica este prioritara. Conform lui Bogdan Balaci, piata de iluminat din Romania are perspective mari de crestere, aceasta reprezentand o  oportunitate tot mai atractiva inclusiv datorita IoT, care permite dezvoltarea unor solutii de iluminat inteligente pentru spatii comerciale, cladiri de birouri, orase si locuinte casnice : “In viitorul apropiat identificam un mare potetial de crestere in sectorul industrial (fabrici, spatii de depozitare), unde provocarea principala este reducerea costurilor, dar si respectarea cu strictete a tuturor standardelor de iluminat. Solutiile de iluminat din zona de retail trebuie sa ofere o experienta de cumparare imbunatatita pentru consumatori, care sa integreze toate canalele, cu servicii de localizare si servicii de analiza a datelor”.

In schimb, „respectarea standardelor internationale de iluminat este cea mai mare problema pe care am identificat-o in Romania. Aceasta problema se manifesta in special in iluminatul public stradal (unde, desi avem o penetrare a tehnologiei LED semnificativa, in foarte multe cazuri, solutiile propuse nu asigura standardele de siguranta ale traficului) si in cladirile publice. De exemplu, gasim in scoli solutii de iluminat improprii in ceea ce priveste intensitatea luminoasa sau temperatura de culoare. Solutia este una simpla: autoritatile trebuie sa ceara si sa verifice in procesul de achizitie respectarea acestor standarde”, conchide Bogdan Balaci, CEO Philips Lighting pentru sud-estul Europei.

Autor: Natalia Bercaru

Citeste si: Primariile pot solicita finantare UE pentru gestionarea inteligenta a energiei utilizate pentru iluminat public