Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat joi Guvernului,să elimine supraacciza la carburanți „pentru a proteja industria de transport și implicit populația”, avertizând că, în caz contrar, vor crește tarifele de transport atât la marfă, cât și la pasageri.

„UNTRR atrage atenția că firmele de transport rutier vor fi nevoite să crească tarifele de transport marfă cu 20%, cu efecte directe și imediate în prețurile la raft ale produselor de strictă necesitate și similar tarifele de transport persoane, ca urmare a creșterii costurilor cu carburantul după majorarea accizei și a lipsei unei scheme de rambursare a acesteia”, se arată într-un comunicat al Uniuunii Transportatorilor.

În prezent prețul motorinei este mai mare cu cel puțin 1 leu/litru față de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanți. Față de finalul lunii august 2017, prețul barilului de petrol a crescut cu 40%, de la 50 la 70 dolari/baril, iar moneda națională s-a depreciat față de euro cu 1,5% (prețurile produselor finite obținute din petrol se calculează în euro).

„La toate aceste creșteri se adaugă și majorarea cu peste 21% a accizei la motorină, în 15 septembrie și 1 octombrie 2017, de la 1518,04 lei/1.000 litri la 1838,04 lei/1.000 litri, impactul accizei și TVA în prețul carburantului la pompă fiind în acest moment de 50%. Rata anuală a inflației a urcat în luna decembrie 2017 la 3,32%, în condițiile în care în luna august 2017, rata anuală a inflației a fost de numai 1,2%”, menționează UNTRR.

Majorarea accizei la carburanți a avut ca impact, între altele, scăderea consumului și migrarea alimentărilor cu combustibil de către transportatorii români care fac curse în Europa în alte state membre cum ar fi Ungaria și Austria, țări unde prețul la motorină este mai atractiv având în vedere existența unui sistem de recuperare a accizei și a TVA foarte bine reglementat de către autoritățile acestor state.

La acestea se adaugă diminuarea vânzărilor de carburant pe teritoriul României, ca urmare a migrării volumelor aprovizionate de către transportatori din alte state care tranzitează România și care preferă să alimenteze acum în țările vecine, Bulgaria și Ungaria, unde prețul carburantului este mai mic.

„România are în acest moment cea mai mare acciză la motorină dintre statele membre UE din regiune, respectiv 393,84 euro comparativ cu Bulgaria 330,3 EUR sau Ungaria 364,46 euro”, se mai arată în comunicat.

Potrivit UNTRR, transportatorii rutieri care lucrează în România și nu pot alimenta în afara țării „trebuie să majoreze tarifele de transport imediat cu 20%, pentru a nu intra în faliment”.

Efectele majorării accizei prin migrarea alimentărilor în țările vecine și scăderea încasărilor din acciză în România se confirmă prin scăderea volumelor vândute la pompă, în beneficiul Ungariei și Austriei care au cost mai mic pentru transportatori și condiții la procedurile fiscale net superioare.

„Prin comparație, în Ungaria acciza e variabilă, guvernul maghiar își sacrifică veniturile la buget și reduce acciza atunci când costul petrolului depășește 50 dolari/baril. În Ungaria, deși prețul la pompă este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nicio zi întârziere, și a accizei suplimentare – între 2 și 5,5 eurocenți per litru (la fiecare 6 luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 – 3,5 – 5,5 eurocenți per litru, la fel ca și valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri când prețul barilului de petrol este peste 50 dolari și 390 euro când prețul barilului de petrol este sub 50 dolari), costul final pentru transportatorii rutieri rămâne mai scăzut cu cel puțin 5 eurocenți/litru de motorină decât în România”, explică reprezentanții transportatorilor.

UNTRR a solicitat în zilele de 5 septembrie, 5 octombrie și 16 noiembrie 2017, reluarea schemei de rambursare a accizei potrivit art. 7.2 al Directivei 96/2003, și deși sisteme similare funcționează de ani de zile în Ungaria, Slovenia, Franța, Spania, Belgia sau Italia, fără ca rambursarea să fie considerată ajutor de stat, în România schema nu s-a reluat nici ca ajutor de stat, nici în afara sferei de aplicare.

În prezent, 6 țări din UE restituie supraacciza la motorină transportatorilor rutieri: Ungaria – 0,02 euro/litru (Ungaria restituie acciza 0,02 -0,035 – 0,055 euro/litru, iar acciza este de 0,358 euro/litru când prețul petrolului este peste 50 dolari/baril și 0,390 euro/litru când prețul petrolului este 50 dolari/baril sau sub), Belgia – 0,177 euro/litru (acciza este de 0,508 euro/litru), Slovenia – 0,095 euro/litru (acciza este de 0,426 euro/litru), Franța – 0,11euro/litru pentru camioane și 0,15 euro/litru pentru autocare (acciza este de 0,531 euro/litru), Spania – între 0,001 – 0,048 euro/litru în funcție de regiune (acciza este de 0,331 euro/litru fiind încadrată ca ajutor de stat) iar în Italia – 0,21 euro/litru (acciza este de 0,617 euro/litru).

„Deși Guvernul României a promis ferm, prin persoana primului-ministru, adoptarea hotărârii de reluare a schemei de rambursare, până în acest moment măsura a fost neglijată, ceea ce a generat efectele asupra cărora UNTRR a atras atenția în repetate rânduri, respectiv creșterea tarifelor de transport, a prețurilor la produsele de strictă necesitate cu implicații majore în scăderea nivelului de trai al populației, precum și migrarea alimentărilor în țările vecine cu pierderea veniturilor încasate din accize la bugetul de stat al României. În aceste condiții în care e evident faptul că este grav afectată competitivitatea transportatorilor rutieri români, precum și încasările din acciză la bugetul de stat, UNTRR solicită Guvernului să reia imediat schema de rambursare a accizei suplimentare, iar în lipsa acesteia, să se renunțe definitiv la supraaciza la carburant”, se mai arată în comunicat.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 de membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.