“Nu mă atinge-mă”, de Adina Pintilie, și “Charleston”, de Andrei Crețulescu, se numără printre cele 12 lungmetraje care vor concura pentru trofeul Transilvania la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care are loc în perioada 25 mai – 3 iunie, la Cluj-Napoca.

“Pariurile formale fac casă bună cu povești ambițioase și profund umane, tumultul politic atotprezent din lumea contemporană lasă loc dramelor personale intime – într-o selecție echilibrată din care nu lipsesc abordările originale, propunerile radicale, conflictele pe muchie de cuțit, umorul negru și emoția pură”, declară directorul artistic Mihai Chirilov despre programul competițional al acestui an, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de organizatori.

La granița dintre ficțiune, documentar și artă vizuală, “Nu mă atinge-mă (Touch Me Not)” este primul lungmetraj al regizoarei Adina Pintilie, recompensat cu Ursul de Aur și premiul pentru debut la Festivalul de la Berlin 2018. O explorare temerară a ideii de intimitate și a nevoii umane de contact autentic, filmul “şochează prin inteligenţă, siguranţă de sine şi originalitate” (The Hollywood Reporter) și a stârnit deja numeroase controverse în lumea filmului.

Cel de-al doilea debut românesc din competiția internațională, “Charleston”, în regia lui Andrei Crețulescu, a avut premiera mondială la Locarno și este povestea dulce-amară a unui triunghi amoros neobișnuit. Capetele de afiș ale acestui cocktail pop condimentat cu umor negru, melancolie și un soundtrack eclectic sunt Șerban Pavlu și Radu Iacoban, iar director de imagine este Barbu Bălășoiu (“Sieranevada”).

Același Bălășoiu se regăsește pe genericul filmului “Viața și nimic altceva (Life and Nothing More)”, distins cu premiul FIPRESCI la San Sebastian. Cel de-al doilea lungmetraj al regizorului spaniol Antonio Mendez Esparza urmărește efortul unei familii monoparentale de culoare de a rămâne împreună, în ciuda realităților cotidiene ostile cu care se confruntă.

Ostil este și mediul de lucru dintr-o comunitate izolată de muncitori danezi în care cei doi frați din “Iarna trădării (Winter Brothers)” sunt nevoiți să se adapteze. Debutul regizorului islandez Hlynur Pálmason i-a adus actorului Elliott Crosset Hove, prezent anul trecut la TIFF, un binemeritat premiu de interpretare masculină la Festivalul de film de la Locarno.

Experiența ca profesor de literatură pentru elevi cu probleme comportamentale constituie sursa de inspirație primară a lui Matan Yair pentru debutul său în regie cu “Eșafodaj (Scaffolding)”, lansat în secțiunea ACID a Festivalului de la Cannes. Yair are flerul și curajul de a-l distribui în rolul principal al acestui film neconvențional despre educație pe chiar unul dintre studenții lui recalcitranți, charismaticul Asher Lax.

Răsturnările de situație din viața protagonistei din “Moștenitoarele (The Heiresses)” compun drama unei femei în vârstă, pusă în situația de a-și pierde statutul material privilegiat. În timp ce partenera ei de viață își ispășește pedeapsa în închisoare, Chela începe un nou capitol plin de provocări, în primul lungmetraj regizat de paraguayanul Marcelo Martinessi, distins cu premiul FIPRESCI, premiul Alfred Bauer și un Urs de Argint pentru interpretare feminină (Ana Brun) la Berlin.

După succesul înregistrat cu “10.000 km”, premiat cu un Goya pentru debut în 2015, spaniolul Carlos Marques-Marcet revine în competiția oficială de la TIFF cu “Ancora și speranța (Anchor And Hope)”, o poveste de dragoste inedită care reconstruiește, cu umor și multă naturalețe, ideea de familie, chestionând normele tradiționale.
Tot un triunghi sentimental stă și la baza primului film al kosovarei Blerta Zequiri, “Căsătoria (The Marriage)”, descris de Cineuropa ca fiind “unul dintre cele mai impresionante debuturi ale anului”.

Recompensat cu premiul publicului la Sundance, “Vinovatul (The Guilty)” vorbește într-o manieră bulversantă despre cum cele mai bune intenții se pot tranforma într-o formă de abuz. Debutantul danez Gustav Moller reușește imposibilul, ținîndu-te pe muchia scaunului cu un thriller minimalist filmat în timp real într-un interior unic, cu un personaj care vorbește nonstop la telefon.

Aceeași unitate de timp și spațiu se regăsește și în “Casa (The Home)”, o dramă claustrofobică despre conflictul unei familii nevoite să respecte dorința rudei decedate de a-și dona trupul neînsuflețit universității de medicină. Coregrafia alaiului de personaje și tirul verbal încrucișat fac din debutul iranianului Asghar Yousefinejad o experiență profund cinematică.
Dispariția neașteptată a unui membru al familiei dă tonul unui șir de evenimente nefericite și răbufniri violente și în “Izbiți de soartă (Scythe Hitting Stone)”, debutul rusoaicei Anna Kruglova.
Deopotrivă cinic și comic, “Mila (Pity)” imaginează o lume a oamenilor care nu pot fi fericiți decât în situații nefericite. Recent lansată la Sundance și demnă de bizareriile Noului Val Grecesc, comedia neagră regizată de Babis Makridis spune povestea unui bărbat dependent de compasiunea altora.

Primele nume confirmate în juriul oficial al competiției TIFF 2018 sunt Dagur Kari, islandezul câștigător al trofeului Transilvania în 2003, cu “Noi albinosul (Noi Albinoi)”, Stephane Foenkinos, director de casting francez, dar și regizor și scenarist al filmului “Gelozia”, inclus în programul TIFF 2018, Rebecca Lenkiewicz, dramaturg britanic și coscenaristă la “Ida și Nesupunere”, de Sebastian Lelio, și Vlad Ivanov, unul dintre cei mai prolifici actori români ai momentului, cunoscut din “4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, de Cristian Mungiu, “Câini”, de Bogdan Mirică, și “Un pas în urma serafimilor”, de Daniel Sandu.

Mai multe informații despre festival se găsesc www.tiff.ro

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania, cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale, Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene.

Sursa: Mediafax