Învățarea și dezvoltarea angajaților, dincolo de formarea continua necesară în toate domeniile, au un impact major asupra motivației acestora și le măresc nivelul de implicare, se arată într-un studiu Valoria.

Rezultatele studiului arată un bun nivel de pregătire al companiilor în plan operațional pentru crearea unor experiențe noi de învățare și livrarea acestora cu ajutorul noilor tehnologii. Din păcate însă, nu la fel de bine stau lucrurile cu măsurarea rezultatelor și a investițiilor în experiențele de învățare și nici cu crearea unei culturi a învățării, în cadrul organizației.

Dincolo de metodele clasice de asigurare a pregătirii continue a angajaților, apar noi tehnologii și metode de învățare care pot transforma radical modul în care aceste activități sunt concepute, gestionate și măsurate. Creșterea ponderii nativilor digitali în forța de muncă, dar și presiunile constante pe costuri și pe obținerea de rezultate sustenabile au permis digitalizării să transforme și această funcție a companiei.

1. Învățarea devine mobilă

Utilizarea dispozitivelor portabile (laptopuri, tablete, telefoane inteligente, wearables) permite mobilitatea și învățarea mobilă, ceea ce face ca transferul de cunoștințe să se extindă dincolo de sala de curs tradițională. În cadrul trainingurilor, învățarea mobilă oferă instructorilor și cursanților o flexibilitate sporită și noi oportunități de interacțiune. Tehnologiile mobile aduc experiențe de învățare colaborative, accesibile și cu rezultate trasabile, printr-o mulțime de indicatori și date analitice.

2. Inteligența artificială și învățarea adaptativă

Învățarea adaptativă schimbă modelele tradiționale de învățare și le permite angajaților să învețe în ritmul propriu. În acest context, inteligența artificială joacă un rol important. Pe parcursul derulării trainingului în mediul online, această tehnologie face posibilă colectarea informațiilor despre fiecare cursant și aplică algoritmi de personalizare a conținutului și a ritmului învățării pentru a îmbunătăți rezultatele. Astfel, angajații pot fi monitorizați individual, în timp real, pentru a determina ce abordare se potrivește cel mai bine nevoilor lor de învățare. Inteligența artificială ajută angajații să aibă o mai mare încredere în procesul de perfecționare, prin experiența personalizată de învățare pe care le-o oferă.

3. Realitatea augmentată și cea virtuală

Realitatea augmentată (AR) are un succes deja demonstrat în susținerea performanței în procesul de învățare. Ea permite suprapunerea unor informații specifice peste imagini reale, care se văd prin camera telefonului smart. Realitatea augmentată poate fi un aliat puternic al învățării, deoarece cu ajutorul ei, pot fi observate detalii despre modul în care funcționeză anumite mecanisme sau pot fi evidențiate anumite elemente relevante pentru cursant. Un alt rol important este acela că generează o performanță mai mare decât învățarea formală. Susținerea angajaților în realizarea unei sarcini, prin realitate augmentată, poate fi de un real folos în industriile producătoare.

Spre deosebire de relitatea augmentată, realitatea virtuală duce experiențele de învățare din contexte și situații reale în contexte și situații virtuale, ceea ce permite dezvoltarea anumitor competențe specifice în condiții de siguranță. În acest moment, realitatea virtuală nu este ușor accesibilă, dar pe măsură ce costul acestei tehnologii va scădea, ea va deveni tot mai interesantă pentru companii.

În loc de concluzie

Conform studiului menționat mai sus, șase din 10 companii pun pe primul loc între provocările strategice din zona de HR menținerea unui nivel ridicat al implicării angajaților, 5 din 10 consideră că cea mai importantă provocare pentru ele este retenția angajatilor cu potențial ridicat și tot 5 din 10 văd ca principală provocare pentru ele asigurarea competențelor de leadership pentru companie. Jocurile, simulările și lumea virtuală oferă posibilitatea de a plasa angajații într-un mediu de învățare imersiv și interactiv, care le antrenează cunoștințele, abilitățile de luare a deciziilor și cele de management.

Cu toate acestea, utilizarea acestor tehnologii în învățare poate fi controversată; asocierea lor cu distracția fiind, adesea, considerată ne-educativă. Chiar și așa, ele câștigă atenția companiilor, deoarece noile tehnologii pot juca un rol semnificativ în facilitarea învățării accelerate prin implicare, participare de grup și feedback imediat.

sursa: valoria.ro