Vouchere pentru achiziționarea unei biciclete, parcare specializată cu pază, bonusuri salariale pentru kilometrii parcurși sau chiar dușuri la locul de muncă sunt principalele doleanțe pe care le-au precizat, într-un sondaj smartdreamers.ro, angajații care merg la serviciu cu bicicleta.

„În luna septembrie, am derulat un studiu împreună cu partenerii noștri de la Bicicletele Pegas. Tema sondajului a fost legată de folosirea bicicletelor în transportul către și de la serviciu, condițiile de infrastructură prezente în acest moment și așteptările de la angajatori, dar și intenția românilor de a folosi biciclete din programe bike-sharing”, arată administratorii portalului smartdreamers.ro.

În primul rând, mașina personală, metroul și autobuzul sunt cele mai folosite mijloace de transport, dar 90% din respondenții cu loc de muncă ar fi încurajați să folosească bicicleta dacă în oraș ar exista mai multe piste pentru bicicliști.

Voucherul pentru achiziționarea unei biciclete din partea angajatorului este opțiunea cea mai dorită de persoanele care au un loc de muncă (53%) și 58% din angajați ar folosi mai des bicicleta dacă în apropiere de locuință sau metrou ar exista puncte de bike-sharing. În același timp, 63% din persoanele neangajate și-ar dori să aibă o parcare de biciclete cu pază la viitorul job, relevă sondajul.

Tinerii angajați cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani merg cel mai des la birou cu bicicleta, fiind urmați de cei care fac parte din segmentul 18-25 de ani. Apoi 32,5% din respondenți au declarat că folosesc acest mijloc de transport câteodată, iar cea mai mare proporție este reprezentată de cei care nu folosesc bicicleta pentru a se deplasa la locul de muncă.

„Angajații și-ar dori de la angajator următoarele condiții: voucher pentru achiziționarea unei biciclete, parcare de biciclete, cu pază, program de rewarding (n.n. – bonusuri salariale) pentru kilometrii parcurși pe bicicletă și duș pentru cei care vor să vină la birou cu bicicleta”, arată sondajul.

Un număr important de respondenți nu utilizează bicicleta. Ce pot face angajatorii și autoritățile publice în acest sens? „În ceea ce privește infrastructura din oraș, respondenții își doresc: pistă de biciclete de acasă până la job, zone de parking biciclete, cu pază, rasteluri de biciclete”. Dar „în proporție de 50%, românii afirmă că angajatorul nu asigură nici un fel de utilități pentru cei care folosesc mijlocul de transport ecologic. Celelalte 50 de procente sunt împărțite între rastelurile de biciclete (36%), urmate de parcarea cu pază (20%), dușul pentru cei care vin cu bicicleta la birou (13%) și voucherul pentru achiziționarea bicicletei (3%)”, notează autorii studiului.

Cum arată topul mijloacelor de transport folosite în acest moment pentru deplasarea către și de la locul de muncă: mașina personală este lider, cu 28% din răspunsuri, fiind urmată de metrou (18%) și autobuz (17%). „Surprinzător sau nu, 15% din respondenți afirmă că merg pe jos la birou, în top urmând bicicleta (13%), tramvaiul (5%) și alte mijloace de transport precum troleibuzul, taxiul sau trotineta”, mai arată datele sondajului.

Potrivit smartdreamers.ro, 63% din persoanele angajate afirmă că nu au folosit niciodată programe de bike-sharing, fiind urmate de cele care au utilizat un astfel de program de câteva ori (30%) și doar 7% sunt cei care utilizează frecvent un astfel de beneficiu.
Studiul mai arată că 58% din cei care au răspuns întrebărilor afirmă că ar merge mai des cu bicicleta la locul de muncă și înapoi dacă ar avea zone de bike-sharing aproape de locuință sau metrou. 24% afirmă că ar încerca acest sistem, dar încă nu se pronunță în privința folosirii lui frecvente, 10% ar merge mai des pentru că deja folosesc bicicleta în transport, iar ultimele opt procente au fost împărțite între cei care ar merge de câteva ori și cei care nu ar folosi deloc sistemul bike-sharing.

Cât de importantă este infrastructura dedicată bicicliștilor în momentul angajării? Potrivit sondajului, 51% din respondenții cu loc de muncă afirmă că nu au ținut cont de beneficiile pentru bicicliști atunci când s-au angajat. 41% afirmă că jobul nu le oferă o infrastructură dedicată bicicliștilor și, atenție, 8% afirmă că au acceptat oferta de job și datorită acestui beneficiu.

„Face angajatorul primul pas atunci când vine vorba de a ușura viața iubitorilor de bicicletă? 84% dintre respondenți afirmă că nu au fost întrebați niciodată de angajator dacă își doresc o infrastructură dedicată bicicliștilor. 4% afirmă că au fost întrebați, iar 11% spun că angajații au făcut primul pas în această direcție”, notează autorii studiului.

Pe de altă parte, 71% dintre respondenții care nu au un loc de muncă afirmă că intenționează să folosească o bicicletă pentru a se deplasa la birou. În ceea ce privește așteptările persoanelor neangajate la capitolul infrastructură dedicată bicicliștilor, topul este aproape similar cu cel al românilor care au un job. Pistele de bicicliști, parcările cu pază și rastelurile, sunt primele trei preferințe atunci când vine vorba despre infrastructura care ar trebui asigurată de autorități.

Cât despre companii, pentru a-i atrage pe candidați, acestea ar trebui să ofere: parcări pentru biciclete, vouchere pentru achiziționarea mijloacelor de transport pe două roți, rastele de biciclete și dușuri pentru cei care doresc să se schimbe atunci când ajung la birou.

La fel, 63% din respondenții care nu au un loc de muncă afirmă că nu au folosit niciodată un program de bike-sharing. 27% spun că au utilizat de câteva ori un astfel de beneficiu, iar 10% spun că utilizează frecvent biciclete de acest fel. În același timp, 68% afirmă că ar utiliza des bicicleta către locul de muncă dacă ar avea în apropierea locuinței biciclete de sharing. La polul opus, doar 2% dintre respondenți afirmă că nu ar fi interesați să folosească bike-sharing.

Autorii studiului menționează că dintre cei 2.351 de respondenți 63,3% sunt femei, procentul fiind aproape același, indiferent că vorbim de persoane cu job sau neangajate. Persoanele care au absolvit o facultate reprezintă segmentul cel mai numeros al respondenților (43,4%), fiind urmate de cei care au și un masterat (27,6%), cei care au absolvit un colegiu (27,4%) și cei care au doctorat (1,45%). În ceea ce privește vârstele, primele două locuri de pe podium sunt ocupate de segmentele 26-35 de ani (37,1%) și 18-25 de ani (35,5%), fiind urmate de categoria 36-45 de ani și peste 45 de ani.

„Studiul s-a derulat în luna septembrie 2017, pe un eșantion reprezentativ de 2.351 de persoane din România. Marja de eroare este de plus sau minus 3% la nivelul întregului eșantion”, precizează reprezentanții smartdreamers.ro.

sursa: mediafax.ro