Marilen Pirtea, Deputat

Legitimitatea Bacalaureatului poate avea de suferit de pe urma erorilor în aplicarea baremelor de corectare. Avalanşa de note modificate în urma contestaţiilor arată importanţa parcurgerii de către profesori a unor cursuri specifice, pentru a dobândi competenţe în asemenea evaluări. De asemenea, importantă este şi asigurarea de către Guvern a plăţii corecte a profesorilor, pentru motivarea lor în procesul evaluării, susţine deputatul PNL, deputatul Marilen Pirtea.

„Spre exemplu, în judeţul Timiş, din 1.350 de contestaţii depuse de elevi la rezultatele examenului de Bacalaureat, 1024 au fost îndreptăţite! În plus, 23 de note au fost mărite cu mai mult de două puncte. Consider că se impune o revizuire a modului în care se realizează baremele de corectare, dar şi a preciziei cu care sunt acestea aplicate. Avem totuşi 1.024 de situaţii în care elevii au fost nedreptăţiţi. Nu doar în Timiş se înregistrează o astfel de situaţie. În judeţul Constanţa au fost depuse 2031 de contestaţii, dintre care 1.362 au fost admise, iar în Dolj, spre exemplu, au fost depuse 1.983 de contestaţii, 1.359 fiind admise. La nivelul întregii ţări, au fost contestate mai mult de 10% din notele acordate, fiind înregistrate 44.401 de contestaţii. Este nevoie de o analiză profundă a cauzelor. Altfel, legitimitatea examenului va avea de suferit”, subliniază Marilen Pirtea.

Din cauza plăţii necorespunzătoare, la corectarea lucrărilor sunt aduse cadre didactice din tot judeţul respectiv, indiferent dacă au experienţă sau nu în evaluări de un asemenea nivel, atrage atenţia deputatul PNL.

În ceea ce priveşte rezultatele slabe la Bacalaureat, deputatul PNL spune că o problemă majoră o reprezintă admiterea la liceu: „În contextul actual, în multe cazuri, alegerea liceului este dependentă de proximitatea faţă de domiciliul elevului, chiar dacă specializările nu sunt cele indicate pentru capacităţile elevilor. Spre exemplu, la un liceu în care se găsesc doar două specializări, matematică-informatică şi filologie, elevul este pus în situaţia să studieze matematica M1. Există potenţialul pericol ca elevi cu rezultate extrem de coborâte în gimnaziu să urmeze apoi specializări vizibil inadecvate în raport cu competenţele lor, din cauza absenţei alternativelor de înscriere mai apropiate de înclinaţiile dovedite în gimnaziu. Sunt licee unde, din toamnă, vor studia mate-info elevi cu nota de 1,90 obţinută la proba de matematică de la Evaluarea Naţională. În acest context, nu trebuie să ne mire că asemenea elevi nu vor face altceva decât să îngroaşe rândurile nepromovaţilor de la Bacalaureat”.

Avalanşa de contestaţii, cât şi numărul foarte mare de note modificate în urma acestora, ne demonstrează necesitatea ca profesorii care participă la evaluare să facă un curs de certificare a competenţelor de evaluatori naţionali, cursuri ce pot fi întreprinse de către departamentele pentru pregătirea personalului didactic din universităţile publice, notează deputatul liberal. „Astfel, se poate garanta o conduită ireproşabilă şi nepărtinitoare faţă de toţi elevii participanţi la examinare”, concluzionează Marilen Pirtea.