Pentru ca pe 15 si 16 martie va avea loc, la Hotel JW Marriott, Summit-ul anual RBL, am vrut sa aflam mai multe despre proiectele in derulare si planurile de viitor ale Fundatei Romanian Business Leaders. Organizatia si-a inceput activitatea in februarie 2011 cu patru membri fondatori, iar acum, dupa 7 ani, comunitatea, unica in Romania, include 500 de oameni de afaceri, antreprenori, manageri si profesionisti romani care dezvolta continuu, si exclusiv voluntar, proiecte extraordinare menite sa faca din tara noastra un loc in care tinerii talentati sa doreasca sa ramana, iar cei care au plecat, sa doreasca sa se intoarca si sa investeasca.

“Romanian Business Leaders este o comunitate cu oameni exceptionali ce isi dedica timpul liber si muncesc exclusiv voluntar pentru a face aceasta tara un loc mai bun de trait pentru noi toti. In RBL ai ocazia sa intalnesti pe multi dintre cei mai cunoscuti antreprenori si manageri din Romania, alaturi de care sa muncesti in proiecte, sa calatoresti in tara si in strainatate in locurile in care ne desfasuram proiectele noastre si sa interactionezi cu ei, sa te distrezi si sa inveti din experienta lor de viata si de business”, spune Dragos Rosca, Presedinte Delta Asset Invest si Presedinte Romanian Business Leaders.

Citeste, in interviul de mai jos, de ce este important ca oamenii de afaceri sa se implice in programe si sa colaboraze intr-un cadru organizat la scara nationala, dar si ce sfaturi are Dragos Rosca, Presedinte RBL, pentru tinerii antreprenori din Romania.

GoodNews: Care sunt cele mai importante actiuni de pana acum intreprinse de RBL si ce rezultate ati obtinut?

Dragos Rosca:  Despre RBL vorbesc proiectele dezvoltate de catre membrii nostri, acestea sunt actiunile ce ne reprezinta. De exemplu, in proiectul Vreau Sa Fiu Antreprenor, peste 25.000 de elevi din Romania si Republica Moldova au avut ocazia sa se intalneasca si sa dialogheze cu aproape 300 de lideri de business nationali si locali. In cadrul proiectului RePatriot am avut mai bine de 30 de Conferinte internationale in care membri RBL au vizitat majoritate marilor comunitati de romani din tari precum Spania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Germania, Grecia, Belgia, Norvegia, Franta si Statele Unite, pentru a prezenta oportunitatile din Romania si de incepere a unor proiecte antreprenoriale. De asemenea, avem proiecte cu impact deosebit in zona de educatie, precum proiectul Merito si proiectuL Super Teach, avem proiecte in zona  de educatie antreprenoriala si mentorat cu peste 300 de absolventi Alumni etc.

GoodNews: Care sunt proiectele de viitor ale RBL si cum se nasc ele?

Dragos Rosca: Proiectele RBL se contureaza si se dezvolta in discutiile si interactiunile dintre membri, momentul cel mai fertil fiind Summit-ul anual al RBL, cand practic au fost lansate toate proiectele pe care le derulam in prezent. In ceea ce priveste obiectivele de viitor ale RBL, acestea sunt legate de cresterea prezentei si chiar infiintarea unor organizatii locale in marile centre economice si culturale din tara, precum si dezvoltarea in continuare a proiectelor, competentelor si activitatilor legate de cei trei piloni principali ai RBL: educatie, antreprenoriat si buna guvernare.

GoodNews: Care sunt conditiile de inscriere pentru membrii noi si atributiile membrilor, in general?

Dragos Rosca: RBL este o organizatie complet apolitica si cu un inalt grad de selectivitate in ceea ce priveste etica parcursului in afaceri, acestea fiind si criteriile esentiale de electivitate. In plus, sunt criterii legate de relevanta economica si impactul social al afacerilor dezvoltate si /sau conduse de catre cei ce doresc sa devina membri, precum si plata contributiei de membru.

GoodNews: Care este feedback-ul colaboratorilor din mediul public si cel privat? Cu ce sector colaborati cel mai bine?

Dragos Rosca: Evident ca majoritatea proiectelor noastre se adreseaza comunitatilor de antreprenori, tineri sau performerilor din domeniul educatiei. Pentru unele dintre proiectele noastre am interactionat si colaborat foarte bine cu unii primari (ex. primarii oraselor Alba Iulia, Oradea, Iasi, Cluj), cu diversi reprezentati diplomatici ai Romaniei in diverse tari unde am derulat conferinte, sau cu reprezentantii Bancii Nationale, etc.

GoodNews: Ce obstacole ati intampinat si inca intampinati in demersurile pe care le intreprindeti?

Dragos Rosca: Principalul obstacol este lipsa de timp. Toti cei implicati in proiectele RBL ne-am dori sa avem mai mult timp sa dedicam proiectelor noastre. De asemenea, ne-am fi dorit sa gasim posibilitati de a co-finanta unele dintre proiecte si cu fonduri europene sau diverse alte initiative de suport, insa pana in prezent, in cei mai bine de 6 ani de cand am cautat diverse variante, se pare ca ceea ce facem noi nu e suficient de convingator. Asa ca, sustinem in continuare cu bani din propriile buzunare sau de la diverse companii care ne sponsorizeaza cu generozitate in demersurile noastre.

GoodNews: Summit-ul anual RBL va avea loc in curand. Ce noutati aduce editia 2018?

Dragos Rosca: Fiecare Summit este organizat in jurul unei teme principale. In acest an, evident tema este legata de Centenar, insa intr-o abordare evolutionista, in sensul in care incercam sa creionam drumul Romaniei in viitor tinand cont de provocarile locale si globale, atat geopolitice cat si tehnologice.

GoodNews: Aveti o experienta vasta in antreprenoriat si mediul de business din Romania. Ce sfaturi aveti pentru cititorii GoodNews.ro care doresc sa inceapa o afacere pe cont propriu?

Dragos Rosca: Sa isi pregateasca cu atentie demersul, dezvoltandu-si business-ul pe punctele lor tari, pe propriile competente si pe principiile etice esentiale ce au stat la baza dezvoltarii companiilor cu afaceri de durata (adica sa nu caute “tunuri” si sa aleaga mai bine drumul lung dar bazat pe corectitudine si crestere solida, in dauna drumului scurt si usor pavat cu actiuni mai putin “ortodoxe” dar atat de des intalnite inca in Romania). Sa construiasca cu rabdare, cu incredere in fortele proprii si sa nu ezite sa ceara sprijinul celor din jurul lor, inclusiv al comunitatilor de antreprenori de buna credinta, atunci cand le este mai greu sau cand sunt in fata unor intrebari al caror raspuns il gasesc mai greu.

Autor: Natalia Bercaru