Coaliţia de guvernare a luat decizia ca proiectul referitor la reglementarea parteneriatelor public-privat să fie adoptat prin ordonanță de urgență, a anunţat luni seara liderul PSD Liviu Dragnea. „Am discutat despre parteneriatul public-privat şi decizia adoptată azi a fost ca acest proiect să fie adoptat prin Ordonanţă de Urgenţă pentru că este din ce în ce mai necesar şi s-a lungit foarte mult”, a spus Dragnea, la finalul şedinţei coaliţiei. „Îl vom adopta prin ordonanţă ori săptămâna asta, ori săptămâna viitoare”, a adăugat Dragnea.

Utilizarea parteneriatului public – privat ca modalitate de finanțare a proiectelor smart city a fost tema unei discutii în cadrul evenimentului “Different City – Smart City. Dezbatere Națională 2017-2020”, care a avut loc la București, pe 24 octombrie 2017.

Prin intermediul parteneriatului public-privat se poate realiza, după caz, reabilitarea și/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri destinate prestării unui serviciu public și/sau operării unui serviciu public. Veniturile care urmează să fie obținute de societatea de proiect din utilizarea bunului/bunurilor și/sau operarea serviciului public care formează obiectul proiectului sunt generate, în totalitate sau în majoritate, din plăți efectuate de către partenerul public sau de către alte entități publice în beneficiul societății de proiect. ”Deși avem o lege, încă nu au fost aprobate normele pentru aplicarea acesteia, dar sperăm ca în cel mai scurt timp normele să fie aprobate, astfel încât legea să fie complet funcțională și să putem iniția proiecte de parteneriat public-privat”, a declarat Iuliana Leon, Avocat Senior la Țuca Zbârcea & Asociații, în cadrul Dezbaterii Naționale Different City- Smart City din 24 octombrie. Aceasta mai adaugă ”alături de distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, conceptul de parteneriat public-privat mai este caracterizat prin două elemente: este o modalitate de cooperare a partenerului public cu partenerul privat în vederea implementării unui proiect public. De asemenea, costul investiției este suportat în cea mai mare parte din fonduri private în bunuri destinate prestării/operării unor servicii publice. Totodată, un astfel de parteneriat impune o cooperare pe termen lung între cele două părți, pentru că partenerul privat este interesat să-și recupereze costurile realizate pentru investiții și obținerea unui profit rezonabil.”

Recuperarea costurilor efectuate pentru realizarea investiției și obtinerea unui profit rezonabil de către partenerul privat au loc în timp, în cele mai multe cazuri spre finalul perioadei de operare, prin plata pe care o realizează partenerul public în favoarea societății de proiect, alături de veniturile obținute din tarifele achitate de utilizatorii finali ai serviciului public, după caz.

Parteneriatul public-privat este o acțiune de tipul win-win care, pentru sectorul public aduce implementarea unor proiecte de calitate înaltă, proiecte care nu se pot autofinanța doar din veniturile obținute de la utilizatorii finali ai serviciilor, iar în schimbul expertizei deținute partenerul privat obține un profit rezonabil (exemple de proiecte care fi realizate în regim de parteneriat public-privat: iluminat public, piste și închirieri de biciclete etc). Neavând încă normele de aplicare aprobate, un astfel de parteneriat este momentan impracticabil, dar specialiștii în domeniu consideră că adoptarea și implementarea acestor norme se impune a fi realizată în cel mai scurt timp posibil, astfel încât parteneriatul public-privat să poată fi utilizat.