În ultimul timp foarte multă lume vorbește despre conceptul de Smart City. Cetățenii și-ar dori să trăiască într-un astfel de oraș iar edilii ar trebui să își dorească implementarea celor mai noi soluții de administrare inteligentă pentru localitățiile pe care le conduc.

Pare un vis frumos în care Romania începe să capete contur având în vedere multiplele posibilități și soluții venite din partea companiilor de IT&C și de dezvoltare urbană. În unele orașe din România au fost identificare nevoile, s-au făcut studii, și o parte dintre soluții deja au fost implementate. Desigur, ne-am dori ca soluțiile inteligente să fie prezente prin toate orașele prin care trecem. Cu toate acestea, de cele mai multe ori Primăriile și Consiliile Locale se lovesc de finanțare.

Prezentă la Dezbaterea Regională “SMART CITY 2017-2020. NEVOI – SOLUȚII – METODE”, de la Călărași, din 20 septembrie 2017, VMB Partners, cea mai titrata companie din domeniul structurării emisiunilor de obligațiuni municipale și finanțării destinate UAT din România, a prezentat metodele de finanțare pe care administrațiile locale le au la îndemana.

Valentin Miron, Managing Partners VMB Partners a precizat că există solutii complete în vederea refinanțării datoriei publice și structurării de noi împrumuturi, managementul datoriei publice locale și realizare a strategiilor integrate de dezvoltare urbană. “Când vine vorba de alegerea celei mai bune metode de finanțare este nevoie de o analiză completă a tot ce înseamnă bugetul, administrarea și nevoile fiecărei localități în parte. Trebuie verificat bugetul localității, îndatorarea pe care o are, veniturile strânse din impozite,  solușiile smart pe care și le doreste și abia apoi ii poate fi sugerată o soluție de finanțare. Cu toate acestea compania noastră răspunde nevoilor fiecărei localități, fie ca este vorba despre un municipiu de județ sau un oraș mic”, a completat Valentin Miron.

Pentru finanțarea proiectelor de tip Smart City, reprezentantul VMB Partners a amintit: creditul furnizor / lesing financiar – considerate instrumente ale datoriei publice locale și intră sub incidența legislației în vigoare privind plafoanele datoriei publice(max 100 mil. RON/an.),  leasingul operațional – costurile acestuia include costuri de maintenance & service și pot depăși costurile de finanțare uzuale, nu intră sub incidența legislației în vigoare privind plafoanele datoriei public și nu există plafon anual maximal, obligațiuni municipale – au perioade de grație mult mai mari (5-7) ani, rambursare 12-20 ani, structura flexibilă adaptată proiectului și nevoilor APL (max. 100 mil. RON/an), pot fi cotate la Bursă, Primăria beneficiază în plus de un caștig de imagine și notorietate, sunt considerate instrumente ale datoriei publice locale și intră sub incidența legislației în vigoare privind plafoanele datoriei publice, compania de proiect la care este actionar 100% local, orice formula de creditare se angajeaza de catre SPV-ul beneficiar, cu garantia Consiliului Local (max. 100 mil. RON/an, nu intra in plafoanele datoriei publice locale directe ci a datoriei publice garantate (mult mai putin restrictive), se constituie fond de risc (astfel se încadrează în categoria ajutorului de stat), sunt dedicate doar pentru proiectele SMART generatoare de venit și creditul bancar direct.

Orase precum: Predeal, Mangalia, Târgu Mureș, Alba-Iulia, Bacău, Timișoara, Zalău, Iași sau județele Hunedoara și Alba sunt un exemplu de succes în ceea ce privește emisiunea de obligațiuni. Și creditele bancare au avut succes în aceleași orașe. Acestora li se adaugă Suceava, Arad, Focșani, Timișoara.

Următorul eveniment dedicat transformării orașelor românești în unele mai prietenoase pentru locuitori, ocazie cu care reprezentanții autorităților publice locale se vor întâlni cu  firmele care vor prezentata soluții Smart City, va avea avea loc pe 24-25 Octombrie a București. https://concordcom.ro/evenimente/smart-city-2/