Specialiştii Deloitte au interpretat ultimele modificări legislative şi ne aduc în atenţie câteva contravenţii din legislaţia muncii care vor intra sub incidenţa legii prevenirii. Astfel, autoritățile publice de control au obligația de a aplica sancțiunea avertismentului și de a stabili un plan de remediere în cazul constatării săvârșirii unor contravenții expres reglementate de lege, stabilește legea nr. 270/2017 a prevenirii.
Legea prevenirii reglementează obligația autorităților publice de control de a aplica sancțiunea avertismentului și de a stabili un plan de remediere în cazul constatării săvârșirii unor contravenții expres reglementate. Contravențiile care intră sub incidența acestei legi
și modelul planului de remediere au fost aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 33/2018 publicată în Monitorul Oficial în data de 5 februarie 2018.
Printre contravențiile din domeniul legislației muncii cu privire la care autoritățile publice de control au obligația aplicării procedurii planului de remediere se numără și:
• Nerespectarea de către cedent sau cesionar a obligațiilor prevăzute în Legea nr. 67/2006 privind protecția salariaților în cazul transferuluiîntreprinderii, al unității sau al unor părți ale acestora;
• Nerespectarea unor obligații de informare și consultare reglementate de Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare și consultare a angajaților;
• Nerespectarea unor obligații prevăzute de Legea nr. 319/2006 privind secu
ritatea și sănătatea în muncă (e.g. neprezentarea de către serviciile externe a raportului semestrial de activitate, neacordarea de către angajator a materialelor igienico-sanitare în mod gratuit ori nestabilirea acestor materiale în contractul colectiv de muncă sau contractul individual de muncă).
Procedura presupune, în esență, următoarele:
• Agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravențieiprin care se aplică sancțiunea avertismentului, la care anexează un plan de remediere care cuprinde aspecte ce trebuie corectate și termenul de conformare pentru fiecare faptă (maximum 90 de zile calendaristice de la data înmânării/comunicării procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii).
• În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la expirarea duratei de remediere, autoritatea cu atribuții de control are obligația să reia controlul pentru a verifica dacă măsurile stabilite prin planul de remediere au fost îndeplinite. Dacă aceasta constată neîndeplinirea de către contravenient a obligațiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite, agentul constatator aplică sancțiunea/sancțiunile contravenționale, altele decât
avertismentul, prevăzute de legislația specifică.
În cazul în care, în termen de 3 ani de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii avertismentului în condițiile menționate mai sus, contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție, sunt direct aplicabile prevederile legale în vigoare privind constatarea și sancționarea contravențiilor.
Despre Deloitte

 Deloitte furnizează clienților din sectorul public și privat din industrii variate servicii de  audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și de managementul riscului, servicii de taxe și alte servicii adiacente. Patru din cinci companii prezente în Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a rezolva probleme de business complexe.