CNAIR a semnat contractul pentru Lotul 5 din Autostrada Comarnic-Brașov: 2,6 mil. euro/kilometru

La Ministerul Transporturilor, în prezenţa ministrului Răzvan Cuc, a fost semnat luni contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5 din Autostrada Comarnic-Braşov, sector Râşnov-Cristian, şi Drum de Legătură, lungime 6,3 km (autostrada) + 3,7 km (drum naţional la 4 benzi cu separator median), informează Mediafax.

Contractul este semnat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu asocierea formată din SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL.

Termen total de execuţie: 24 de luni

„Este un contract de 118 milioane de lei, pe care îl semnăm în fața instituțiilor financiare internaționale, BEI, BERD, Banca Mondială. Constructorul are la dispoziție 24 de luni, 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru excecuție, deci tronsonul se va finaliza în acest mandat. Atrag atenția constructorului că nu mai toleră, extensii de timp sau scuze de întârziere”, a declarat ministrul Transporturilor.

Având în vedere suma totală a contractului (118 milioane de lei) și lungimea tronsonului (10 kilometri), rezultă un cost de 11,8 milioane de lei/kilometru, echivalentul a 2,6 milioane de euro/kilometru al acestei construcții.

Raportul de atribuire pentru lotul 5 din Autostrada Comarnic-Braşov a fost semnat în luna mai 2017. Sectorul Braşov-Cristian are o lungime de 11,7 km. Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov este împărţit în 5 loturi. Loturile 1 şi 5 sunt capetele dinspre Comarnic, respectiv dinspre Braşov. Lungimea totală a Autostrăzii Comarnic-Braşov este de 58 de kilometri.

La începutul lunii septembrie, Premierul Mihai Tudose a anunțat o premieră în construcția de autostrăzi: gestionarea întregului proiect București-Comarnic-Brașov de către Banca Mondială. „De la Banca Mondială am solicitat ajutor tehnic și va dau un exemplu: autostrada București-Brașov. Am vorbit cu Bancă Mondială (…) să facem unitate de management de proiect sub conducerea lor, cu sprijinul lor tehnic”, a declarat, în septembrie, premierul Mihai Tudose.

„Facem o echipă de suport, iar tot ceea ce înseamnă management de proiect să fie la un organism întreg la minte – Banca Mondială. Să ne dea suport tehnic și să coordoneze această lucrare. Am găsit un proiect prin sertarele Ministerului Transporturilor care încă mai are autorizația de mediu valabilă și pe care vrem să-l implementăm cât mai repede”, a mai spus Mihai Tudose, precizând că se referă la autostrada București-Brașov.

Guvernul va înființa o unitate nouă de proiect special pentru autostrada București-Brașov

Potrivit premierului, Guvernul va înființa o unitate nouă de proiect special pentru autostrada București-Brașov, care va fi în subordinea primului-ministru. Unitatea va fi gestionată într-un sistem dual, cu experți de la Banca Mondială și un grup restrâns de experți români, coordonați de un consilier al premierului. Proiectul va avea astfel autoritatea directă a premierului, expertiza Băncii Mondiale, dar și riscurile proiectului (amânări, contestații etc.) vor fi asumate tot la nivel de premier.

Banca Mondială își oferă ajutorul în țări în care domeniul unde participă este insuficient dezvoltat. Atenția instituției a fost indreptată cu precădere către restructurarea unui sector, creșterea capacitătilor manageriale și operaționale. În domeniul transporturilor din România, Banca Mondială a acordat între 2004 și 2006 un sprijin financiar în două proiecte care însumează peste 400 de milioane de dolari SUA, cu rolul de sprijin pentru restructurarea sectorului.