Alina Basu, proprietara Mobiera SRL-D a povestit primii săi pași în afaceri, ce probleme a întâmpinat, cum le-a rezolvat și unde a ajuns până acum. Povestea Alinei ne-a fost recomandată de organizaţia Iniţiativa pentru Competitivitate (INACO).

Iubește-ți afacerea ca pe un copil (sau pe-aproape)

Povestea firmei noastre cred că începe, de fapt, acum mulți ani, și nu in 2015 când a luat ființă în acte. “Antrenamentul” antreprenorial l-am început undeva în copilărie, atât eu, cât și soțul meu, ambii având tot felul de tentative de a câștiga niște bani suplimentari. Pentru că da, suntem între cei cărora părinții nu le-au putut oferi prea multe și a trebuit să ne câștigăm singuri banii de buzunar. Aș zice deci că SC Mobiera SRL-D a pornit de la un amalgam de sentimente a unei tinere familii: dorința de a ne permite mai multe, frustrare în relația cu angajatorii, necesitatea de a fi flexibili și de a ne stabili singuri programul și prioritățile.

De altfel, Mobiera s-a născut oficial prin februarie 2015, după vreo 2 ani de pus pe hârtie, șters, regândit, schițat din nou, și tot așa. Principalul nostru obiect de activitate este producția de mobilier, în prezent axându-ne doar pe mobilier la comandă. Afacerea noastră este localizată în Iași, dar am avut clienți în aproape toate zonele țării și ne mândrim cu asta. Administratorul firmei sunt eu – Alina Băsu, absolventă de Sociologie, cu master în Politici publice și management instituțional. Sunt pasionată de subiectul antreprenoriatului pe care l-am abordat ca temă principală și în lucrările mele de licență și de dizertație. Managerul firmei este soțul meu – Mihai, absolvent al unui liceu de arte, licențiat în Arhitectură peisageră. E limpede că pregătirea mea profesională este complementară cu cea a soțului meu și ne-a ajutat să fim o echipă. Eu sunt cea analitică, care pune pe hârtie, iar soțul meu este cel creativ și priceput, de fapt, în tot ceea ce înseamnă industria mobilei.

Deși am început să producem mobilă imediat după înființare, aveam nevoie de multe investiții pentru a putea fi complet autonomi. Producția e domeniul în care investițiile în echipamente nu se termină niciodată. Ba se uzează fizic sau moral un echipament, ba apare ceva mai performant – cert e că la noi în firmă rar trece o lună fără să investim în aparatură și echipamente. La momentul înființării, însă, nevoile erau foarte mari, iar printre cele mai stringente era o mașină de aplicat cant ABS, având ca preț de plecare de minim 20-25.000 euro. Pentru un debutant este foarte greu să faci o asemenea achiziție, așa că obiectivul proiectului nostru de finanțare a fost tocmai achiziționarea acestei mașini.

Știam încă de pe la finalul anului 2014 că vrem să aplicăm pentru a accesa fondurile nerambursabile acordate tinerilor debutanți, așa că draftul cererii de finanțare a început de pe atunci. Eu eram în concediu de creștere a copilului, însă anterior am lucrat câțiva ani într-o firmă de consultanță, așa că mi-a fost ușor să înțeleg condițiile și pașii necesari pentru a primi acești bani. Know-how-ul efectiv în ceea ce privește producția de mobilier venea însă din partea soțului, care lucra deja de câțiva ani în acest domeniu. Știam amândoi că este o nișă pe care putem intra pe piața de mobilier rezidențial și comercial în Iași, așa că am vrut să profităm de ea. Toate studiile de piață și prognozele pe care le-am consultat arătau că este o piață în continuă creștere, așa că am decis că merită riscul de a ne investi economiile și chiar de a împrumuta bani de la prieteni pentru a demara.

Despre piedici … cred că au fost multe și, sincer, au fost multe momente în care am crezut că nu vom reuși să primim finanțarea nerambursabilă. Dar mă voi rezuma la prezentarea celor mai importante 3 impedimente pe care noi le-am avut. În primul rând, 2015 a fost primul an (cred) când statul nu a mai garantat creditele pentru tineri debutanți. Deci, de unde noi speram să luăm un credit bancar, a trebuit să ne orientăm spre a împrumuta bani de la prieteni. A doua piedică a fost timpul foarte scurt pe care l-am avut la dispoziție pentru implementare: o lună și câteva zile. Achiziționarea unei mașini de aplicat cant de care ne doream noi era greu de realizat într-un timp atât de scurt, pentru că de regulă companiile producătoare sunt străine și nu țin stocuri în România. Ele se fac cumva la comandă, și de asta era nevoie de minim 2 luni pentru a adune o mașină. Însă am avut o bafta fantastică, întrucât am reușit să primim o ofertă de la o companie care ne putea furniza mașina în timp util. Și ce-a de-a treia greutate – deși nu ține de programul de finanțare efectiv – a fost faptul că implementarea proiectului a coincis cu nașterea celui de-al doilea copil al nostru. Așa că semnările de contract, cererile de ofertă, drumurile la OTIMMC s-au făcut între schimbat scutece, alăptări, și nopți dormite parțial.

Țin însă să menționez ajutorul oferit de personalul OTIMMC Iași pe parcursul scrierii și implementării proiectului. Au dat dovadă că își doresc cu adevărat să ajute și ne-au răspuns mereu pertinent la întrebările noastre.

Prin implementarea proiectului am creat 3 locuri de muncă, însă acum echipa Mobiera e formată din 10 salariați. Cifra de afaceri în primul an de funcționare a fost de aproximativ 100.000 Euro, iar activitatea noastră este în continuă dezvoltare. Cea mai mare dificultate pe care o întâmpinăm în prezent este cea a lipsei de personal calificat. Asta, putem spune, ne împiedică să facem anumite investiții pe care le dorim. La 2 ani de la înființare avem încă multe investiții pe lista noastră, dar sperăm să reușim să accesăm noi programe de finanțare pentru a le putea realiza.

Cred sincer că facem parte dintr-un val de tineri debutanți creativi, serioși, și sârguincioși. Suntem în permanență conectați la ce se întâmplă nou în industria noastră, iar această tendință de a fi la curent cu noutățile o observ la tot mai multe start-up-uri. Poate și faptul că știm că rata de supraviețuire a unei firme debutante nu arată foarte bine, ne face să fim mai competitivi și pregătiți să ne adaptăm condițiilor pieței.

În final, aș spune că Mobiera este al treilea nostru copil. Ne trezește dimineața pe la 5-6, ne solicită toată ziua și presupune multe cheltuieli. Și ce bine ar fi daca ar necesita doar scutece și lapte, precum copiii noștri reali! Dar aici cheltuielile – sau investițiile dacă vreți să le spunem așa – au altă amploare. Însă e clar, fiind al treilea nostru copil, îl iubim mult și vrem să îl vedem cum crește mare. Deși ca să nu fiu ipocrită, pe Mobiera nu o iubim necondiționat și dezinteresat. Sperăm ca într-o bună zi să ne ajute să ne mutăm într-o casă mai mare și să ne trimită în vacanțe frumoase în jurul lumii. Însă chiar nu ne gândim doar la noi! Dorim să aducem bunăstare în casele angajaților noștri, și confort și armonie în casele clienților noștri.

Mobiera amenajeaza creativ case, birouri sau spatii comerciale.