Studiul „Revoluția Competențelor 2.0”, lansat marți de ManpowerGroup, arată că 81% din angajatorii români și 86% la nivel global spun că digitalizarea va menține sau va crește dimensiunea forței de muncă. Impactul va fi, totuși, „ușor negativ” arată autorii studiului.

„Cu toate acestea, 17% dintre angajatorii români consideră că automatizarea îi va determina să-și scadă numărul total de angajați în următorii doi-trei ani, față de doar 10% la nivel global, și doar 14% consideră că-și vor mări numărul de angajați în urma robotizării, față de 20% la nivel global, impactul net per ansamblu fiind unul ușor negativ”, arată studiul.

Potrivit specialiștilor, automatizarea va avea un efect diferențiat asupra diverselor funcțiuni și departamente din organizații, iar din punct de vedere al rolurilor cele mai vulnerabile la automatizare vor fi cele care vizează activități de rutină sau cu valoare adăugată redusă pentru clienții companiei.

„Doar 5% din angajatorii români chestionați consideră că-și vor crește echipa din funcțiunea administrativă și de suport, iar 14% anticipează scăderi, în timp ce referitor la funcțiunea de resurse umane ponderea angajatorilor care prevăd creșteri este de 1%, dar alți 5% preconizează că-și vor scădea echipele de HR ca rezultat al automatizării. Mai mult de 1 din 3 angajatori (36%) se așteaptă să-și crească personalul din producție, însă alți 2 din 5 (41%) cred că în următorii doi-trei ani vor face reduceri de personal în această funcțiune, pe fondul automatizării”, arată studiul ManPoewr.

Transformarea digitală a organizațiilor necesită competențe IT, 11% din angajatori preconizează că-și vor mări departamentele IT, și numai 2% anticipează o micșorare a acestora, impactul net fiind pozitiv, de +9%.

Potrivit raportului, robotizarea și digitalizarea companiilor produc transformări și asupra necesarului de competențe, iar angajatorii pun din ce în ce mai mult preț pe capacitățile specific umane, acestea fiind de natură să potențeze utilizarea tehnologiei, în combinație cu cunoștințele specifice profesiei și cu abilitățile digitale.

„În ansamblu, angajatorii români prețuiesc cel mai mult colaborarea, organizarea muncii și soluționarea problemelor, peste 4 din 5 menționând importanța acestor abilități, pe care le consideră însă destul de rar întâlnite printre candidați, cele mai dificil de găsit fiind organizarea muncii (43%), comunicarea (42%) și soluționarea problemelor (40%)”, arată studiul.

„Există și unele diferențe între funcțiuni, atât în ceea ce privește topul abilităților necesare, cât și al celor mai greu de găsit. Astfel, 93% dintre angajatorii din IT care preconizează creșteri ale forței de muncă spun că pentru ei cea mai valoroasă abilitate este comunicarea, la egalitate cu organizarea muncii și colaborarea. În schimb, comunicarea este deopotrivă și abilitatea pe care o găsesc cu cea mai mare greutate la candidații pentru posturile vacante”, potrivit studiului.

Raportul ManpowerGroup subliniază că revoluția competențelor va fi benefică pentru cei care au competențele necesare și căutate, ridicând însă probleme pentru cei ce au competențe depășite sau disponibile pe scară largă, în contextul în care automatizarea va influența nu atât dispariția anumitor poziții, cât schimbarea conținutului de activități și competențe necesare pentru aceste roluri.

Sursa: Mediafax