Enigmatică, temerară şi marcată de referinţe spirituale şi simboluri mistice, cinematografia chineză ajunge pentru prima dată în prim planul unei ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) cu o selecţie eclectică de filme în premieră, care include nu doar titluri recente şi foarte premiate, ci şi clasici de referinţă, în versiuni restaurate, se arata intr-un comunicat de presa.

Unul dintre highlight-urile incontestabile este noul opus al maestrului Zhang Yimou, Umbra (Shadow), prezentat la Festivalul de la Veneţia 2018, unde cineastul a fost recompensat cu Trofeul Glory to the Filmmaker pentru întreaga carieră. La fel ca în Hero şi House of the Flying Daggers, Yimou excelează din nou în genul dramelor epice cu arte marţiale, cu o sofisticată poveste de epocă despre rivalitatea între clanuri şi intrigi de curte, în care coregrafia scenelor de luptă îţi taie respiraţia.

Mult aşteptatul Lungul drum al zilei către noapte (Long Day’s Journey Into The Night) ,,nu seamănă cu nimic din ce-ai văzut până acum”, scrie revista Film Comment despre cel de-al doilea lungmetraj al regizorului Bi Gan. Filmul a fost inclus în secţiunea Un Certain Regard la Cannes, în 2018, şi a depăşit recordurile de încasări cu o poveste imersivă în care viaţa protagonistului este complet transformată după întoarcerea sa în oraşul natal. Ultima oră din film, turnată în 3D fără nicio tăietură de montaj, reprezintă un nou record în domeniu.

La limita dintre realitate şi visare, Jinpa (2018) este o poveste despre răzbunare şi ispăşire, inspirată de două nuvele: The Slayer, scrisă de Tsering Norbu, şi I Ran Over a Sheep, semnată chiar de regizorul Pema Tseden. Un road movie turnat în Tibet, în condiţii extreme, în miezul iernii, la 5000m altitudine, filmul este despre întâlnirea dintre doi călători – un şofer de camion şi un autostopist – ale căror destine devin indisolubil legate de-a lungul drumului străbătut împreună. ,,Acesta este un film despre trezire. Odată ce ne-am deşteptat, putem face următorul pas către viitor”, spune regizorul tibetan Pema Tseden despre cel de-al şaselea lungmetraj din cariera sa, lansat tot la Veneţia, în secţiunea Orizzonti, unde a obţinut Premiul pentru cel mai bun scenariu.
Răsplătit cu numeroase premii în marile festivaluri este şi Elefantul nemişcat (An Elephant Sitting Still, 2018), un debut remarcabil care, din păcate, reprezintă şi epitaful creatorului său, scriitorul chinez Hu Bo, dispărut dintre noi la scurtă vreme după încheierea filmărilor. ,,De-o frumuseţe dezolantă” (The Hollywood Reporter), filmul surprinde 24 de ore din viaţa a patru personaje pe care o serie de întâmplări bizare îi determină să plece într-o călătorie transformatoare, în oraşul despre care se spune că ar găzdui un elefant care stă nemişcat, ignorându-şi parcă propria existenţă.

Cinematografia chineză abundă în drame sociale, dar rareori se întâmplă ca un film, fie el independent sau produs cu ajutorul instituţiilor de stat, să fie realizat cu atâta energie şi directeţe ca Pruncul (Baby), în care un tată decide să-şi lase copilul nou-născut să moară, în loc să-l supună unui lanţ nesfârşit de operaţii, fără garanţia vindecării. Proiectat în competiţia festivalului de la San Sebastian, filmul regizorului chinez Liu Jie urmăreşte strădania unei fete de 18 ani, cu acelaşi defect din naştere, care luptă cu încrâncenare pentru viaţa pruncului abandonat de tată.

Succes enorm de box office în Asia, Proiectul Gutenberg (Project Gutenberg) este un tribut adus Epocii de Aur a filmelor de acţiune made in Hong Kong, avându-i în rolurile principale pe megastarurile Aaron Kwok (Port of Call) şi Chow Yun-fat (Crouching Tigger Hidden Dragon). Cea mai recentă producţie a regizorului Felix Chong, scenaristul trilogiei-cult Infernal Affairs, e un thriller palpitant cu numeroase răsturnări de situaţie şi piste false despre un pictor ratat cooptat într-o echipă de falsificatori pentru a crea bancnota de o sută de dolari americani perfectă.

Reîntâlnirea cu locurile copilăriei declanşează o serie de evenimente ciudate şi în Fantoma din munţi (Ghost in The Mountain), proiectat la Berlinala din 2017. Lent, suprarealist şi uimitor de frumos, filmul independent regizat de Yang Heng spune o poveste emoţionantă, aproape fără cuvinte, despre efectele urbanizării agresive asupra celor rămaşi în urmă, în comunităţile rurale din China.
Suflet de artistă (Soul of a Painter, r. Huang Shuqin, 1994) este biografia faimoasei pictoriţe Pan Yuliang şi una dintre surprizele Focusului chinez, prezentată într-o copie impecabil restaurată de Shanghai International Film Festival. Povestea acestui fascinant personaj, magistral interpretat de actriţa Gong Li, porneşte dintr-un bordel dintr-un oraş de provincie şi culminează cu momentul consacrării sale ca artist în Parisul sfârşitului de secol XX.

Clasicul mut Zeiţa (The Goddess, r. Wu Yonggang) a cucerit criticii şi publicul încă de la momentul lansării, în 1934. Astăzi este considerat unul dintre cele mai populare titluri din Epoca de Aur a cinematografiei chineze, iar la TIFF 2019 va fi prezentat cu acompaniamentul live al celebrului chitarist american Gary Lucas pe 5 iunie, la Biserica Romano-Catolică ÂŤSfânta TreimeÂť. Lucas revine la TIFF după succesul înregistrat în 2010, când a acompaniat live proiecţia filmului Dracula (r. George Melford, 1931).

Pe 6 iunie, specialistul Jiao Xiang va susţine un masterclass despre restaurarea cadru cu cadru a filmului The Goddess, un proces care s-a desfăşurat de-a lungul unui an şi a fost considerat cel mai dificil dintre toate cele 2000 derulate de către China Film Archive. Evenimentul este organizat cu sprijinul China Film Archive, al Arhivei Naţionale de Filme şi al Institutului Confucius din cadrul Univeristăţii Babeş-Bolyai.

Focus China la TIFF 2019 va mai include o dezbatere intitulată Istoria comunicării cinematografice dintre China şi România: 1949- 2016, un studiu finanţat de Chinese National Social Science Fund, având ca temă repertoriul de filme româneşti distribuite în China în perioada comunistă, cu accent pe succesul de public pe care filme ca Valurile Dunării, Ciprian Porumbescu şi Zile fierbinţi l-au cunoscut în China. TIFF va găzdui totodată şi o expoziţie de afişe româneşti ale unor filme chinezeşti, precum şi afişe chinezeşti ale unor filme româneşti, fragmente din ziare şi reviste, precum şi o mini-instalaţie video cu filme româneşti dublate în limba chineză. Dezbaterea şi expoziţia sunt prezentate la TIFF de către Yao Wang, critic de film, cercetător de la Academia de Film din Beijing, cu un doctorat în filmele Noului Val al cinematografiei româneşti.

Filmele din secţiunea Focus China sunt co-prezentate cu sprijinul: Shanghai International Film Festival, Belt And Road Film Festival Alliance şi Ambasada Republicii Populare Chineze în România şi cu concursul China Film Archive şi al Arhivei Naţionale de Filme.