Cum a impulsionat pandemia digitalizarea proceselor publice și care sunt proiectele dedicate cetățenilor pentru 2021

Octavian Oprea, președinte interimar al Autorității pentru Digitalizarea României a participat săptămâna trecută la evenimentul Dezvoltarea Strategică pentru Orașe Inteligente, conferință în cadrul Dezbaterilor Smart Cities (ediția a 12-a), organizată de Concord Communication, în cadrul campaniei de promovare a soluțiilor pentru orașe inteligente.

Autoritatea pentru Digitalizarea României  a dezvoltat  anul trecut o serie de soluții pentru combaterea știrilor false, pentru a informa corect populația despre acest fenoment extrem de important-pandemia de SARS COV2. De asemenea a convins instituțiile publice să accepte înscrisuri online, cu semnatură calificată și să raspundă pe măsură, adica tot electronic dacă solicitarile au fost realizate online.

”Un alt câștig al acestei perioade a fost folosirea la maximum a aplicației Ghișeul.ro pentru sistemul național electronic de plăți, prim eliminarea tuturor barierelor care limitau folosirea platformei doar pentru plata taxelor și impozitelor la nivel local și s-a reușit introducerea tuturor servciilor de utilitate publică. De la 350 de primării înrolate pe Ghișeul.ro câte erau înainte de pandemie, acum sunt 750 de primării prezente și este aproape să atingă 1 milion de utilizatori”, a spus Octavia Oprea.

O alta provocare a anului trecut a fost lipsa interoperabilității bazelor de date atât la nivel național cât și la nivel European. Astfel de date sunt proprietatea cetățeanului și trebuie să circule între toate instituțiile publice din România. De aceea, în acest moment, ADR lucrează la o lege a interoperabilității, un act normativ care să standardizeze achiziția și dezvoltarea de software la nivel național și la un sistem național de interoperabilitate.

ADR se apropie de finalizarea procesului de licitație pentru platforma software digitalizată care va conferi fiecărui cetățean identitatea electronică și va respecta principiul single sign on, mai exact, odată logat într-o platformă electronica a Statului, cetățeanul va putea naviga pe orice altă platformă eletronică deținută de o instituție publică din România fără a mai fi nevoită să se logheze din nou, așa cum se întâmplă în momentul de față.

Un alt proiect impulsionat de situația pandemică este Red Intermed prin care fiecare cetățean român va putea avea un istoric al datelor medicale care va fi pus la dispoziția personalului medical cu acordul fiecărei persoane. Acest proiect este foarte util în cazul în care o persoană, de exemplu, ajunge la urgențe, medicii vor putea accesa istoricul medical pentru aplicarea corectă a tratamentului.

”Cu ajutorul finanțării PNRR, ADR va dezvolta un proiect prin care va oferi fiecărui român șansa de a obține acel permis de utilizare a calculatorului sau smartphone, după caz, astfel încât să aducă aceste cunoștințe populației de bază a României. Proiectul este extrem de util pentru că, degeaba dezvoltăm tehnologii orientate către cetățeni dacă aceștia nu vor ști să le folosească”, a încheiat Octavian Oprea.