Guvernul a organizat astăzi consultare publică pentru Hotărârea  privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Această Hotărâre are ca scop realizarea și asigurarea implementării strategiilor și a politicilor publice în domeniul digitalizării. Unul dintre cele mai importante obiective îl reprezintă digitalizarea sectorului public. De asemenea, se are în vedere dezvoltarea și asigurarea interoperabilității între autoritățile și instituțiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatică și interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice etc.

“În programul de guvernare al Partidului Naţional Liberal, care, odată votat devine lege, principalul obiectiv era înfiinţarea Autorităţii pentru Digitalizarea României, o structură aflată direct în subordinea Guvernului şi coordonarea primului ministru. Probabil că mulţi dintre dvs., fiind din domeniu, ştiţi faptul că aceste agenţii sau autorităţi pentru digitalizare nu sunt neapărat o invenţie mioritică, ci sunt autorităţi care funcţionează extrem de bine în ţări precum Danemarca, ţară care este pe primul loc în Europa în privinţa serviciilor de e-Guvernare, depăşind Estonia, într-un studiu al Naţiunilor Unite prezentat de curând. Acest obiectiv a fost atins imediat după preluarea guvernării prin prevederile din Ordonanţa 68/2019, act care prevede faptul că, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, se creează această Autoritate pentru Digitalizarea României, în coordonarea primului ministru. O autoritate care preia o serie de activităţi de la fostul AADR (Agenţia pentru Agenda Digitală a României – n. r.), respectiv de la fostul MCSI (Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale – n. r.). Operaţionalizarea noii structuri se va realiza în mai mulţi paşi”, a spus Sabin Sărmaş, preşedintele ADR.

“Prima etapă a fost adoptarea unei noi Ordonanţe de Urgenţă, prin care de la fostul MCSI s-au preluat două structuri de o importanţă semnificativă, pentru continuarea proiectelor, derularea noilor proiecte propuse, respectiv OIPSI şi o unitate de implementare proiecte, ce are acronimul de UIPAT. În aceeaşi Ordonanţă de Guvern, în sprijinul Autorităţii pentru Digitalizarea României, s-a preluat de la fostul MCSI Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională. A fost o asumare la fel de importantă, având în vedere că acest comitet are atribuţii în avizarea proiectelor cu o valoare de peste 500.000 de euro, iar nefuncţionarea acestui comitet ducea la blocarea oricărui proiect de anvergură din aria IT&C publică. Tot prin OUG 90 din 2019, CERT-RO a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în coordonarea primului ministru. Este, iarăşi, o asumare foarte importantă, având în vedere că securitatea cibernetică este un domeniu strategic şi de importanţă naţională pentru România”, a explicat preşedintele ADR.
“A doua etapă, graţie Hotărârii de Guvern pe care o dezbatem astăzi, este să reuşim să-i dăm rolul Autorităţii pentru Digitalizarea României de a realiza implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării. HG-ul prezintă obiectivele şi atribuţiile pe care şi le asumă noua autoritate creată. Câteva dintre ele sunt: digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, reglementările guvernării prin mijloace electronice, operarea sistemelor deja dezvoltate sau care vor urma a fi dezvoltate, implementarea de soluţii bazate pe tehnologii moderne cum ar fi Big Data sau Inteligenţa Artificială şi, nu în ultimul rând, alfabetizarea digitală a cetăţenilor”, a continuat Președintele Autorităţii pentru Digitalizarea României.

Agenția se afla inițial în subordinea Ministerului Comunicațiilor și avea  rolul de a opera sistemele informatice de la nivel național, destinate guvernării electronice. Mai precis, avea în gestiune sistemul e.licitatie.ro (SEAP – sistemul electronic de achiziții publice); autorizatiiauto.ro (SAET – sistemul pentru atribuirea electronică a autorizațiilor de transport internațional, rutier, de marfă, și pentru atribuirea traseelor de transport); ghiseul.ro (SNEP – sistemul național electronic de plata cu cardul a taxelor și impozitelor); edirect.e-guvernare.ro (PCUe – punctul de contact unic electronic).

Având în vedere că ministerele s-au comasat, există un plan de organizare și pentru această structură importantă, care ar urma să devină Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). În noua variantă, ADR va funcționa ca entitate de sine stătătoare, păstrând același rol, cu sarcina specifică de a implementa politicile de digitalizare din sectorul public, perspectivă care va conduce la o reală conexiune/relaționare cu autoritățile locale.