Concluziile anului fiscal 2019

Vânzări: 77,9 miliarde de euro„ Profit: aproximativ trei miliarde de euro„ Investiții directe substanțiale: un miliard de euro anual pentru mobilitatea viitorului„ Denner, CEO al Bosch: „În calitate de lider în inovație, contribuim la tranziția către mobilitatea alternativă și profităm de oportunitățile care ni se arată.”„ Asenkerschbaumer, director financiar al Bosch: „Depunem eforturi pentru creșterea rentabilității afacerii noastre și ne ajustăm capacitatea de producție.”„ Inteligența artificială: program de instruire pentru 20.000 de angajați

Stuttgart, Germania – În ciuda contextului economic dificil din industria auto, Grupul Bosch și-a menținut în 2019 volumul ridicat de vânzări din anul precedent. Conform datelor preliminare, furnizorul de tehnologie și servicii a generat vânzări în valoare de 77,9 miliarde de euro anul trecut. Aceasta înseamnă venituri echivalente cu cele din anul anterior. Totuși, luând în considerare ajustările în funcție de cursul de schimb valutar, veniturile au scăzut cu 1,1 procente. Prezentând cifrele preliminare, Dr. Volkmar Denner, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, a spus: „O economie slabă și declinul puternic al producției auto și-au pus amprenta și asupra companiei Bosch. Având în vedere provocările actuale, portofoliul diversificat al companiei are un efect stabilizator, care ne ajută atât să ne extindem activitățile curente, cât și să explorăm noi oportunități. În ciuda situației economice dificile, continuăm să investim în domenii importante de creștere”. Doar în acest an, Bosch plănuiește să investească peste un miliard de euro în mobilitatea electrificată, automatizată și conectată a viitorului. „În calitate de lider în inovație, contribuim la tranziția către mobilitatea alternativă și profităm de oportunitățile care ni se arată”, a declarat Denner.

În anul fiscal 2019, profitul operațional (EBIT) a fost de aproximativ trei miliarde de euro. Ceea ce însemnă o marjă estimată a profitului operațional de puțin sub patru procente. Profitul a fost afectat de declinul producției auto, în special pe piețele cheie din China și India, reducerea cotei de motoare diesel utilizate pentru autoturisme, costurile ridicate de restructurare (în special în segmentul de mobilitate) și creșterea investițiilor directe în proiecte importante pentru viitor.

„Anul acesta rămâne unul dificil pentru multe companii, în special cele din industria auto și inginerie mecanică – așadar, și pentru Bosch”, a explicat prof. Stefan Asenkerschbaumer, director financiar și vicepreședintele Consiliului de Administrație al Bosch. „Totuși, în sectoarele și regiunile importante pentru noi, dorim să creștem din nou mai puternic decât piețele în 2020”, a adăugat acesta, avertizând că Bosch va trebui să depună în continuare eforturi pentru creșterea rentabilității și ajustarea capacității sale de producție.

Mobilitatea viitorului: provocări generate de schimbare

Bosch are o imagine clară asupra mobilități viitorului și despre cum să asigure o tranziție de succes către alternative. „Mobilitatea viitorului nu va fi doar electrificată și automatizată, ci și conectată și personalizată”, a afirmat Denner, adăugând că, prin portofoliul său diversificat, compania Bosch este mai bine pregătită pentru diferitele scenarii și evoluții decât aproape orice altă companie.Totuși, acesta a avertizat că drumul către mobilitatea viitorului prezintă câteva provocări majore pentru industria auto. În primul rând, argumentele iraționale legate de autovehicul au înăbușit orice dezbatere echilibrată, nuanțată cu privire la traficul rutier. În al doilea rând, industria are nevoie de mai mult timp pentru gestionarea acestei tranziții. După cum a subliniat Denner: „În special în ceea ce privește locurile de muncă, un proces atât de important precum trecerea la electromobilitate nu poate fi realizat peste noapte”. În al treilea rând, situația economică accentuează nevoia unei schimbări structurale în cadrul industriei. Bosch preconizează că producția auto globală va scădea în 2020 pentru al treilea an consecutiv. Anul acesta, compania estimează un nou declin de 2,6 procente, până la circa 89 de milioane de autovehicule la nivel mondial – cu aproape 10 milioane de unități mai puțin decât în 2017. Bosch se așteaptă ca acest nivel să rămână constant în următorii ani și nu anticipează o creștere în producția auto globală înainte de 2025.

Compania intenționează să își adapteze structurile de cost și forța de muncă la schimbările dramatice și supracapacitatea din industrie într-un mod cât mai acceptabil din punct de vedere social. Denner: „Am ajuns deja la un acord pe acest subiect cu partenerii noștri sociali din locații importante, precum cele din Bamberg, Schwieberdingen și Stuttgart-Feuerbach.” Obiectivul este de a adopta o abordare care să permită menținerea oportunităților de creștere individuală în aceste locații și a unui număr cât mai mare de angajați, cu competențele lor.

Mobilitatea viitorului: oportunități de afaceri pentru Bosch

„Trecerea la mobilitatea alternativă nu va însemna sfârșitul mobilității – și cu siguranță nu va însemna sfârșitul autovehiculului”, a afirmat Denner, adăugând că Bosch este încă o companie bine poziționată în demersul său de a deveni unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de mobilitate. Acesta a continuat: „Transformarea fundamentală din industria auto oferă mari oportunități pentru Bosch”. Printre acestea se numără creșterea cererii de soluții de mobilitate în viitor. Conform Forumului Internațional al Transporturilor (FIT), mobilitatea personală va crește cu aproape 50 de procente la nivel mondial în perioada 2015 – 2030. „În viitorul apropiat, autovehiculul va rămâne principalul mijloc de transport, cu perspective excelente de a deveni un mijloc de transport mai sigur, mai confortabil și mai ecologic”, a declarat Denner. Noi tehnologii precum internetul lucrurilor (IoT), inteligența artificială (IA) și celulele de combustie vor impulsiona trecerea la mobilitatea alternativă. În calitate de lider în inovație, Bosch se va baza pe experiența sa în aceste domenii de dezvoltare.

În plus, noi producători auto de pe piața electromobilității cer tot mai frecvent soluții complete și nu doar componente individuale. Acesta a continuat: „Pentru noi, în calitate de furnizor de servicii complete, dezvoltarea afacerii cu sisteme înseamnă un potențial de vânzări de ordinul miliardelor”. În viitor, Bosch va beneficia și de tendința de utilizare a mai multor sisteme electronice și software: compania estimează că piața sistemelor electronice bazate în mare măsură pe software va crește anual cu 20 de procente până în 2030. Bosch investește aproximativ 3,7 miliarde de euro anual în dezvoltarea de software, în cadrul companiei lucrând în prezent 30.000 de ingineri software.

Perfecționarea forței de muncă: program de instruire în IA pentru 20.000 de angajați

Pentru Denner, un personal calificat este un factor strategic pentru a face față cu succes provocărilor actuale și viitoare. „Bosch se consideră o , aceasta fiind integrată în activitatea de zi cu zi”, a declarat acesta. Pe lângă investițiile obișnuite în perfecționarea forței de muncă, Bosch lansează un nou program de instruire în IA pentru aproape 20.000 de angajați. Acesta include formate de instruire la trei niveluri diferite, pentru manageri, ingineri și dezvoltatori IA, și include orientări privind utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale.

Dezvoltarea afacerii: investiții de circa 3 miliarde de euro în domeniile de creștere

Bosch intenționează să își extindă afacerea și să exploreze noi domenii de activitate. „Dorim să facem acest lucru prin investiții directe substanțiale în tehnologiile viitorului”, a spus Denner. „În perioada 2013 și până în 2020, Bosch a investit aproximativ 3 miliarde de euro în domenii de creștere complet noi”. Anul acesta, Bosch va investi 500 de milioane de euro doar în electromobilitate, inclusiv în celule de combustie, 600 milioane de euro în conducerea automatizată și alte 100 de milioane de euro în soluții de mobilitate conectată. Mai mult, începând din 2015, Bosch a investit 600 de milioane de euro în extinderea activităților sale referitoare la Internetul lucrurilor. Acestea includ noul Campus IoT Bosch din Berlin și extinderea afacerii sale din segmentul industriei conectate.

Exploatarea avantajelor competitive: conducere și neutralitate tehnologică

Prin explorarea de noi tehnologii, Bosch își securizează un potențial de vânzări important, de ordinul miliardelor. De exemplu, înainte ca viziunea conducerii automatizate sigure să devină realitate, pe lângă camera video și radar este nevoie de un al treilea principiu de senzori. De aceea, Bosch își completează portofoliul de senzori și lansează producția senzorilor Lidar cu rază lungă de acțiune. După cum a explicat Denner, „Acum portofoliul de senzori este complet pentru a transpune în realitate viziunea conducerii automatizate”. Dispozitivul de măsurare a distanței cu laser poate detecta cu precizie chiar și obiecte nemetalice aflate la o distanță mare, cum ar fi pietre pe drum, ceea ce înseamnă un timp suficient pentru a iniția manevre de evitare precum frânarea sau ocolirea.

Bosch face pași importanți și înspre comercializarea sistemului de propulsie pe bază de celule de combustie, dezvoltând împreună cu Powercell componenta de bază a acestuia, ansamblul de baterii, pe care plănuiește să o lanseze în 2022. De asemenea, compania continuă să investească în motoarele cu combustie internă deosebit de eficiente. Conform unui studiu de piață Bosch, două din trei autovehicule noi înmatriculate în 2030 vor fi echipate în continuare cu un motor diesel sau cu aprindere prin scânteie, cu sau fără o opțiune hibrid. Acesta a continuat: „Calea către o mobilitate fără emisii trebuie să fie neutră din punct de vedere tehnologic. Este singurul mod în care putem face mobilitatea accesibilă pentru publicul larg”. Soluția este o combinație între motoarele cu combustie internă deosebit de eficiente și motoarele electrice de ultimă generație. În plus, Denner încurajează utilizarea carburanților sintetici obținuți din surse regenerabile: „Și autovehiculele mai vechi aflate încă în circulație trebuie să contribuie la reducerea emisiilor de CO2. Carburanții sintetici obținuți din surse regenerabile de energie pot contribui la un proces de combustie neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon”. În acest scop, Denner solicită factorilor de decizie politică implementarea cadrului pentru un mediu neutru din punct de vedere tehnologic și, prin urmare, un mediu care încurajează inovația. Este un pas necesar spre o tranziție reușită către mobilitatea alternativă, menținând locurile de muncă existente și creând altele noi, a spus Denner.

Dincolo de mobilitatea viitorului: dezvoltarea de noi tehnologii

Bosch dorește să meargă dincolo de mobilitatea viitorului, să dezvolte noi tehnologii și să încurajeze acțiunile climatice. Prin aceasta, compania urmărește să păstreze un echilibru între economie, mediu și responsabilitatea socială. În demersul său de a deveni un lider în materie de IoT, Bosch se bazează pe inteligența artificială (IA). „Dorim să folosim inteligența artificială industrială pentru a transforma produsele noastre în veritabili asistenți pentru clienții noștri – lucru care, sperăm noi, ne va ajuta să devenim un lider global în acest domeniu”, a afirmat Denner. În acest scop, Bosch investește 100 de milioane de euro doar în campusul IA din Tübingen. Compania își promovează, de asemenea, acțiunile climatice: la finalul anului 2019, Bosch a atins neutralitatea din punctul de vedere al emisiilor de carbon în toate locațiile sale din Germania; același lucru se va întâmpla cu toate locațiile Bosch din întreaga lume până la finalul anului 2020. „Acțiunile climatice și eficiența energetică oferă companiei Bosch oportunități de afaceri”, a declarat Denner. Doar în Germania, până la 45 de procente din energia electrică va fi obținută din surse regenerabile până în 2025 (sursa: BMWi). „De aceea, vom investi 100 de milioane de euro în următorii ani pentru dezvoltarea afacerii noastre cu pompe de căldură”.

Dezvoltarea afacerii în 2019 per sector de activitate

Diferitele sectoare de activitate Bosch au avut o evoluție similară în 2019. În cadrul diviziei Soluții de mobilitate, care generează cele mai mari vânzări, creșterea a depășit producția auto globală. Cifra vânzărilor s-a situat la nivelul înregistrat în anul precedent, adică 47 de miliarde de euro. În termeni nominali, aceasta reprezintă o scădere cu 0,1 procente, sau 1,5 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Sectorul Bunuri de larg consum a înregistrat vânzări de 17,8 miliarde de euro, o scădere cu 0,2 procente, sau 0,6 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Diviziile BSH Hausgeräte și Bosch Scule electrice s-au descurcat bine într-un mediu cu concurență acerbă, Bosch Scule electrice înregistrând o creștere peste medie. Sectorul Tehnologie industrială a înregistrat vânzări de 7,4 miliarde de euro, în creștere cu 0,1 procente față de anul anterior, în ciuda unei scăderi importante, de peste patru procente, a comenzilor în sectorul ingineriei mecanice. Vânzările au scăzut cu 1,2 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Sectorul Tehnologie pentru construcţii şi energie a înregistrat o creștere de 1,5 procente, generând vânzări de 5,6 miliarde de euro, echivalentul unei creșteri de 0,8 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar.

În Europa, afacerea Bosch s-a dezvoltat într-un ritm stabil. Cifra vânzărilor s-a situat la nivelul de anul trecut, și anume 41 de miliarde de euro. În America de Nord, vânzările au crescut cu 5,3 procente, ajungând la 13 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar, aceasta înseamnă o scădere de 0,5 procente. În America de Sud, vânzările au crescut până la 1,4 miliarde de euro, echivalentul unei creșteri de 1,1 procente, sau 5,3 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. În Asia Pacific, evoluția a fost una negativă per ansamblu. Vânzările au scăzut cu 3,1 procente ajungând la 22,5 miliarde de euro, o scădere cu 4,5 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Evoluția vânzărilor a fost afectată îndeosebi de declinul piețelor auto din China și India. În schimb, Japonia și Asia de Sud-Est au fost pe o pantă ascendentă.

Aproximativ 403.000 de angajați la nivel global

La 31 decembrie 2019, Grupul Bosch avea aproximativ 403.000 de angajați la nivel mondial. Personalul a fost redus cu 6.800 de angajați, sau 1,7 procente, ca urmare a schimbărilor majore care au avut loc în China și Germania.

Perspective pentru 2020: creșterea profitului în ciuda economiei globale slabe

În 2020, Bosch estimează o creștere a economiei globale de numai două procente. „Având în vedere continuarea declinului economic, ritmul de creștere la nivel global va încetini”, a declarat Asenkerschbaumer. În special industriile de bază importante, precum producția de autovehicule și de utilaje, își vor continua declinul. În plus, previziunile sumbre sunt alimentate de conflictul comercial dintre S.U.A. și China, precum și Brexit-ul iminent. Având în vedere supracapacitatea din industria auto și schimbările la nivelul tehnologiilor de propulsie, Bosch continuă să își revizuiască structurile de cost. Dacă este necesar, ajustările de personal vor fi realizate într-un mod cât mai acceptabil din punct de vedere social. Asenkerschbaumer a continuat: „Ne așteptăm la un an foarte dificil și pentru Bosch, în care vom depune eforturi pentru creșterea rentabilității afacerii noastre”. Un nivel ridicat de rentabilitate este esențial pentru a permite companiei Bosch să facă investiții directe semnificative în tehnologiile viitorului și în transformarea companiei.

Sursa: amos news