Începerea anului școlar va avea loc pe 14 septembrie în niște condiții care să țină cont de situația epidemiologică, a spus Premierul Ludovic Orban. Deschiederea școlilor  se va face în mod diferențiat, pe baza deciziilor luate, în primă fază, de consiliile de administrație, inspectoratele școlare, direcțiile de sănătate publică și comitetele județene de situații de urgență. În consiliile de administrație ale școlilor sunt reprezentate autoritățile locale, sunt reprezentați părinții, sunt reprezentanții Ministerului Educației, ai inspectoratelor școlare și ei pot să facă o evaluare.

“Există, practic, trei situații – situația verde, situația galbenă și situația roșie. Aici e vorba de numărul de infectări, sub 1, între 1 și 3 și de peste 3, numărul de persoane infectate în ultimele 14 zile; așa se face calculul. În funcție de situația epidemiologică din fiecare comunitate locală, școala se poate deschide normal, cu elevi în clasă, școala, în situația între 1 și 3, se poate deschide cu prezență alternativă, adică jumătate din clasă cu prezență fizică în clase, jumătate online, și, evident, alternarea acestor jumătăți de clase. În mod evident, acolo unde situația epidemiologică indică un risc epidemiologic mare școala va începe online. Sigur că începerea școlii presupune o serie de demersuri. Demersurile pe care le-am gândit sunt demersuri care sunt în derulare pe fiecare direcție de acțiune pe care am stabilit-o. În primul rând, am constituit un comitet interministerial care pregătește deschiderea anului școlar, care este coordonat de doamna vicepremier Raluca Turcan și care are reprezentanți ai tuturor instituțiilor relevante în ceea ce privește deschiderea școlii”, a spus Orban.

În școli, acolo unde începe activitatea normal, va fi necesar portul măștii, atât pentru cadrele didactice și pentru elevi, cât și pentru personalul auxiliar. Acolo unde este posibil se va asigura separarea prin plafoane de plexiglas în cadrul acelorași bănci, cum s-a realizat deja în anumite școli.

De asemenea, toate școlile trebuie să fie pregătite cu tot ceea ce înseamnă substanțe de dezinfecție, cu dezinfectanți care să se afle la dispoziția cadrelor didactice și elevilor. Guvernul a alocat resurse importante pentru creșterea capacității de organizare a lecțiilor, a cursurilor online.

“Situația, în momentul de față, am analizat-o din mai multe puncte de vedere. În primul rând, situația școlilor – dacă au sau nu au conexiune la Internet. Evaluarea făcută de Ministerul Educației – aproximativ 20% din școli nu sunt conectate la Internet. Şi împreună cu ANCOM, cu care am purtat discuții, cu operatorii de telefonie mobilă și cu reprezentanții autorităților locale, vom găsi soluții pentru a asigura conexiunea la Internet a tuturor școlilor. Acesta este obiectivul pe care îl avem. De asemenea, fiecare școală trebuie să aibă acces la platforme de organizare a lecțiilor online. Ministerul Educației a purtat discuții cu furnizori de soluții și va exista posibilitatea de acces gratuit la platforme de învățare pentru fiecare școală. Google și Microsoft au pus la dispoziție astfel de soluții. Aceste soluții sunt gratuite pentru fiecare școală și sunt obligatoriu de utilizat de către școli pentru a permite derularea pe aceste platforme a cursurilor online.

A treia direcție de acțiune este asigurarea accesului la cursurile online pentru elevii care nu dispun de tablete sau calculatoare sau laptopuri. Pentru a asigura accesul elevilor la lecțiile online, am alocat din fondul de rezervă al Guvernului suma necesară pentru achiziția a 250.000 de tablete. Licitația este în curs de derulare. În cursul săptămânii viitoare vor fi stabiliți câștigătorii acestei proceduri pentru achiziționarea celor 250.000 de tablete pentru elevii care au nevoie de aceste tablete pentru a avea acces la cursuri, la lecții.

Pe lângă asta, am disponibilizat, din fondurile europene, 125 de milioane de euro care vor fi destinați decontării cheltuielilor făcute de autoritățile locale pentru achiziționarea de laptopuri suplimentare. Este vorba de 200.000 de laptopuri suplimentare pentru care asigurăm finanțare de 50 de milioane. De asemenea, din 125 de milioane vom avea bani la dispoziție pentru decontarea altor categorii de cheltuieli ale autorităților locale și anume, cheltuielile pe care le au pentru achiziționarea mijloacelor de protecție sanitară, a dezinfectanților,” a continuat premierul.

De asemenea, Guvernul alocă o sumă de bani și pentru decontarea cheltuielilor făcute de autoritățile locale pentru achiziția de cisterne sanitare, acolo unde este necesar, unde se asigură apă curentă și toate facilitățile necesare în școlile respective. Pentru a crește calitatea actului educațional online, au fost organizate și sunt în continuare organizate activități de creștere a competențelor digitale ale cadrelor didactice de predare online, atât prin casele corpului didactic, cât și prin intermediul unor organizații neguvernamentale care sunt acreditate de Ministerul Educației pentru a furniza servicii de training pentru creșterea competențelor digitale pentru cadrele didactice.

Sunt zeci de mii de cadre didactice care participă la aceste cursuri și care își îmbunătățesc capacitatea de a utiliza online-ul pentru a preda aceste lucruri. Din fonduri de la Banca Mondială este în curs de derulare achiziția, pentru 1.164 de unități școlare, de 74.000 de laptopuri, de asemenea, table interactive și camere web. Aceste achiziții sunt finanțate de la Banca Mondială pentru a asigura posibilitatea efectivă pentru cele 1.164 de unități școlare de a putea organiza învățământul online.