Crearea notorietății brandului de companie sau de produs, creșterea cererii pentru produsele sau serviciile companiei, identificarea unor piețe noi sau a unor categorii noi de consumatori și anticiparea nevoilor acestora, crearea unei experiențe de cumpărare memorabile, elaborarea strategiei de marketing și corelarea acesteia cu strategia de business, iată numai o parte dintre activitățile pe care le are în fișa postului Directorul de Marketing, conform valoria.ro.

Complexitatea rolului este sporită de evoluția rapidă a tehnologiei, de transformarea digitală a modelelor de afaceri și de multiplicarea canalelor de comunicare, care constituie tot atâtea puncte de contact între companii și consumatori.

Dincolo de competențele manageriale, Directorul de Marketing este și un factor important de generare a schimbării, pentru adecvarea pro-activă a companiei la cerințele pieței și ale consumatorilor. Directorul de Marketing gândește strategic, rezolvă probleme strategice și trebuie să realizeze alinierea obiectivelor de marketing cu cele de business, precum și implementarea acestora în întreaga companie. De asemenea, contribuie la luarea deciziilor în legătură cu ce se va face sau nu se va face la nivel de produse / servicii.

Principalele provocări așezate, deci, în fața Directorului de Marketing sunt următoarele:

Experiența consumatorilor – Nevoia de date
În mod clar, experiența consumatorilor este unul dintre atributele care diferențiază brandurile. Pentru a putea înțelege care sunt cerințele și așteptările clienților din acest punct de vedere, companiile au nevoie de date. Identificarea datelor corecte pentru anticiparea și îmbunătățirea performanței în toate punctele de contact cu consumatorii este una dintre cele mai dificile provocări cu care se confruntă astăzi Directorii de Marketing.

Brand storytelling – Declinarea pe canalele relevante
Povestea brandului este definitorie, dar adeseori nu face deloc parte din ceea ce comunică o companie. Totuși, atunci când este inclusă în tacticile de marketing, construiește relații și devine un factor natural de motivație. Dar punctele de contact cu consumatorii se schimbă în mod constant, la fel și mecanismele lor de decizie, iar companiile abia pot ține pasul. Provocarea constă în declinarea poveștii brandului pe canelele relevate pentru consumatori și în moduri cu care aceștia să rezoneze.

Conversia B2B-B2C – Integrarea canalelor
Marketingul B2B calcă pe urmele celui B2C. Echipele de achiziții caută, compară, verifică, decid ce produse și servicii să cumpere prin intermediul internetului. Firmele care vând produse sau servicii altor companii (B2B) au nevoie ca toate canalele lor să fie aliniate și să prezinte informații relevante, interesante și corecte cumpărătorilor, indiferent de etapa procesului de cumpărare în care s-ar putea găsi aceștia. Este esențial ca potențialul client să obțină rapid și eficient informațiile corecte. Atât consumatorii B2B, cât și cei de la B2C doresc confort, experiențe de cumpărare fără stres, procese recurente de achiziție personalizate, dar mai ales eficiență.

Mecanismele decizionale ale clienților – Rolul tehnologiei
În mod tradițional, mecanismele decizionale ale clienților erau analizate de către specialiștii în marketing pe baza unui model cu progresie liniară – celebra pâlnie a etapelor de cumpărare. Ecosistemul digital și capacitatea de analiză a volumelor mari de date indică faptul că procesul este mult mai complex și este unul ciclic. Aplicațiile software de marketing în care companiile interacționează cu clienții în mod relevant în fiecare punct de contact de-a lungul procesului de cumpărare, necesită echipe agile de experți în analiză de date și design al experiențelor consumatorilor. Directorii de Marketing au nevoie de echipe cu competențe de testare iterativă, învățare și scalare, ceea ce pentru multe companii este o imensă provocare.

Cuantificarea rezultatelor de marketing – Instrumente și indicatori de măsurare
Un studiu la care au participat 275 Directori de Marketing relevă faptul că 82% dintre ei spun că sunt generatori de business și 41% spun că sunt responsabili pentru obiectivele de profit.

În acest context, Directorii de Marketing au nevoie de instrumente și indicatori de măsurare care să arate aportul acțiunilor de marketing la business. Ei trebuie să lucreze cu date operaționale și nu cu indicatori de vanitate ai performanței marketingului. Directorii de Marketing nevoie să înțeleagă exact ce se întâmplă în piață și să poată genera previziuni despre ce va avea impact.

Concluzie

Chiar dacă în multe firme din Romănia, funcția de Marketing este încă percepută de către top management ca fiind „Cenușăreasa” funcțiunilor companiei și este ținută fără buget, fără personal corespunzător, fără coordonare și fără investiție în tehnologie, în curând, această abordare nu va mai fi posibilă. Dar în companiile în care Directorul de Marketing are un rol bine definit și înțeles de către restul echipei de conducere, acesta își asumă un rol mai strategic, câștigând responsabilitatea pentru o gamă mai largă de obiective de business și având o mai mare influență în experiența de brand.

sursa: valoria.ro